Avia III je jedno z nejdražších aut Československa. V Německu si ho pletli s BMW

Dávno před tím, než se stal z Avie výrobce užitkových automobilů, vyráběla společnost letadla, ale prsty měla i v produkci osobních aut. Ti, kdo se v československé automobilové historii vyznají, jistě vzpomenou na Aero Minor, které Avia karosovala. Ovšem v historii českého výrobce je i jeden zajímavý závodní unikát.

Avia 750 Mk III.
Zdroj: Ebay

Jednosedadlový sportovní vůz vznikl někdy v první polovině padesátých let a to z návrhu závodníka jménem Miroslav Jurča. Jurča měl v Avii dobré vztahy a tak se mohl dostat k základům Aera Minor, aby si postavil vlastní závodní speciál.

Pokrokový speciál

Jak je na první pohled jasné, z původního Minoru toho nezůstalo příliš. Jurčův speciál, nazvaný Avia 750 Mk III, stojí na vlastním rámu z ocelových trubek a je osazen aerodynamickou karoserií z hliníku a hořčíku. Všechna čtyři kola jsou nezávisle zavěšená na trojúhelníkových ramenech, odpružená vinutými pružinami a odtlumená hydraulickými tlumiči. Mnoho prvků bylo vzhledem k době technologicky značně „napřed“, takže se vůz chlubil třeba lehkým hřebenovým řízením z hliníku nebo předním stabilizátorem.

Standardní Minor je poháněn dvoutaktním dvouválcem o objemu 615 ccm, ovšem vzhledem k tomu, že Jurča stavěl vůz pro německou závodní kategorii Kleinstrennwagen (předchůdce dnešní Formule 3), sáhnul raději po čtyřtaktním motocyklovém dvouválci BMW o objemu 750 ccm. Silnější motor je ve vozidle umístěn vpředu, odkud vede hřídel do převodovky u zadní nápravy. Jedná se tedy o takzvanou „transaxle“ konstrukci.

Jaký výkon nebo jaké dynamické schopnosti Jurčův speciál měl, to bohužel není známo. Každopádně vzhledem k tomu, že celý vůz vážil bez jezdce 400 kilogramů, mohlo se ve své době jednat o slušnou střelu.

Závoďák, který procestoval svět

Že se Jurčův speciál neloudal, o tom svědčí i výsledky ze závodů. Na legendárním Ecce Homo ve Šternberku Jurča několikrát vyhrál a dařilo se i jinde, bohužel tehdejší režim závodníkovi nepřál. I když dneska nikdo přesně neví proč, bylo na konci padesátých let Jurčovi auto zabaveno. Miroslav Jurča se stáhl do ústraní a zemřel v osmdesátých letech. Jeho děti potom v roce 1984 emigrovaly do Rakouska a odtud do USA, kde se rodina nakonec usídlila.

Zapomenutý závodní vůz mezitím absolvoval dlouhou a trnitou cestu, lemovanou mnoha majiteli prakticky po celém světě. V průběhu osmdesátých let se zabavená Avia objevila v Německu, kde byla označena za „BMW Rennwagen“ z konce čtyřicátých let. To kvůli motocyklovému boxeru pod kapotou. Této záměně se asi nelze divit.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×