Skvosty Júlia Kubinského. Geniální konstruktér stavěl za socialismu úžasná auta

Július Kubinský patří mezí nejzajímavější osobnosti československého automobilismu. Mimořádně talentovaný konstruktér se narodil v roce 1923 ve slovenském městě Prievidza, dlouho ale žil v Brně, kde se zrodily jeho nejznámější a nejpozoruhodnější stroje. Hlavně o elegantním kupé JK 2500 jste už určitě slyšeli.

JK Sport s motorem BMW 326.
Zdroj: Reprofoto Dvě století českých automobilů

Nádherný vůz, který připomínal ladné sporťáky z Itálie nebo Velké Británie Kubinský představil v roce 1955. Příběhu tohoto auta jsme se věnovali v samostatném článku.

Pravdou ale je, že Július Kubinský má za sebou vícero automobilových projektů, z nichž o některých se lze dočíst jen v zasvěcených knihách. Pojďme se tedy podívat na modely nesoucí iniciály JK, které předcházely Kubinského mistrovskému dílu JK 2500.

K & K Speciál

K & K Speciál.

Právě K & K Speciál je zřejmě prvním vozem, na kterém Kubinský pracoval, potažmo spolupracoval s firmou Koller a spol., sídlící v Bratislavě. Zkratka K & K samozřejmě odrážela jména Koller a Kubinský. A ač měl první a jediný vůz slušně nakročeno, nakonec zůstalo jen u jediného prototypu, který byl ještě jako rozpracovaný odprodán.

Stejně jako mnoho vozů těsně po válce, byl i K & K Special z roku 1946 založen na mechanice vypůjčené z dostupných válečných vozidel poraženého Německa. Konkrétně se jednalo o lehký vojenský osobní automobil KdF 82 s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou, který stál na upraveném podvozku auta, které se později proslavilo jako VW Brouk.

Z KdF pocházel vzduchem chlazený čtyřválcový boxer o objemu 1131 ccm, čtyřstupňová převodovka a samosvorný diferenciál. Motor podával výkon 27 koní (20 kW) a údajně měl vůz jezdit až stokilometrovou rychlostí.

Nápravy z KdF s nezávisle zavěšenými koly byly uchyceny na karoserii s dřevěnou kostrou a hliníkovými vnějšími panely. Dvoumístný roadster byl proto velmi lehký a vážil jen okolo 800 kilogramů.

V plánu byla výroba deseti kusů a také nasazení vozu do různých závodních podniků. Bohužel ještě před realizací těchto plánů byla firma znárodněna a výroba sportovních vozů šla stranou.

Mono JK I

Mono JK.

Ještě v roce 1946 sestavil Kubinský ve spolupráci se závodním jezdcem Karlem Váchalem monopost s příznačným názvem Mono. Stejně jako předchozí K & K Special, disponoval i čistě závodní vůz (který však měl kompletní světelnou výbavu) technikou KdF. Motor byl otočen o 180 stupňů, osazen kompresorem Roots pro zvýšení výkonu a zabudován do trubkového rámu.

V plánu byla i smělá konstrukce počítající se spojením dvou identických motorů KdF, které by měly dohromady jednu klikovou hřídel. Na to ovšem nikdy nedošlo a s jediným závodním vozem závodilo postupně několik jezdců bez většího úspěchu.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×