Před 120 lety vznikl Präsident, první auto značky Tatra. Připomínají ho výstavy

Stodvacáté výročí od výroby prvního automobilu značky Tatra si letos připomíná kopřivnická automobilka i široká veřejnost nejen v Kopřivnici.

Legendární automobily značky Tatra z kopřivnické automobilky jsou nyní k vidění v ostravském nákupním centru Forum Nová Karolina.
Zdroj: Deník/Josef Pintér

Milovníci tatrováckých vozidel zažívají v letošním roce doslova žně. U příležitosti 120 let od doby, kdy spatřil světlo světa první kopřivnický automobil Präsident, jsou totiž v kopřivnických muzeích k vidění tematické výstavy.

Zatímco jednu z nich, pojmenovanou "Kopřivnice v automobilech Tatra", si mohou zájemci v Lašském muzeu prohlédnout už jen do neděle 23. dubna, druhou výstavu mohou návštěvníci obdivovat teprve krátce. Nese název "Od Präsidenta do 21. století" a slavnostního zahájení se dočkala ve čtvrtek v Technickém muzeu Tatra.

Čtěte také: Volvo slaví 90 let. Tohle je 10 překvapivých věcí, které o něm možná nevíte

Právě konstrukce automobilu Präsident, který se stal prvním automobilem vyrobeným v továrním provozu v rámci tehdejšího Rakouska-Uherska a dokonce jedním z prvních automobilů na světě vůbec, položila základy nového průmyslového odvětví v Kopřivnici.

„Konstrukce tohoto vozu v Kopřivnici položila základy nového průmyslového odvětví dopravních prostředků, tovární výrobu osobních automobilů, tehdy pod názvem Kopřivnická vozovka na stavbu železničních vagonů," vysvětlila Michaela Bortlová, kurátorka technického muzea.

Výstava ukazuje důležité mezníky

Návštěvníci, kteří si do muzea v centru Kopřivnice najdou cestu, si tak mohou připomenout nejen počátky výroby prvního kopřivnického vozidla, ale zároveň se seznámit i s dalšími důležitými historickými mezníky ve výrobě automobilů Tatra v průběhu 20. století.

„Výběr tématu je záměrně koncipován chronologicky po jednotlivých desetiletých dekádách obsahující sedmičku, která v rámci výroby tatrovek symbolizovala úspěch," prozradila kurátorka muzea a pokračovala: „Sedmička se také vyskytuje u typového označení. Časové vymezení je přesto volnější a orientační, neboť technický vývoj je na dataci nezávislý a doprovázený četnými přesahy." Podle slov Michaely Bortlové tím chtěli návštěvníkům ukázat pestrost typů, výroby a dalších událostí v průběhu uplynulých 120 let.

Nepřehlédněte: JK 2500 je zapomenutý skvost z Československa. Po jediném kusu se slehla zem

„Od té doby prošel vývoj automobilů dynamickými změnami, které nemají s prvními automobily mnoho společného, a proto se pravidelné desetileté periodické připomínky zahájení výroby automobilů v Kopřivnici staly symbolickými milníky, které až do současnosti kontinuálně udržují povědomí o dějinách rozvoje automobilismu v českých zemích," uvedla kurátorka s tím, že na letošní rok připadá i další kulaté výročí, a to 70 let od zahájení výroby Tatraplanu, prvního poválečného osobního automobilu v Československu.

Tatrovácká expozice bude v prostorách technického muzea k vidění až do 1. října a mimo jiné připomene také události spjaté s počátky oslav tatrováckého výročí, s počátky Tatra Veteran Rallye či vzpomínku na založení Technického muzea Tatra ve městě automobilů.

VÝSTAVA I V OSTRAVĚ Vozidla všeho druhu legendární značky Tatra mohou v těchto dnech obdivovat lidé nejen v Kopřivnici, ale nově, a to až do neděle 30. dubna, také v ostravském centru Forum Nová Karolina - snímky z výstavy najdete v přiložené fotogalerii.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×