Velká Británie tak bude od příštího měsíce ještě podrobněji hledět na výsledky a způsoby měření emisí u vozů určených na tamní trh. Pro výrobce, kteří by se rozhodli svá vozidla vybavit například softwarem zkreslujícím opravdovou tvorbu škodlivin ve výfukových plynech, si tak britská vláda připravila tučnou pokutu v přepočtu až 1,5 milionu.

Tuto částku by přitom musel výrobce zaplatit za každé prodané vozidlo, u něhož bylo podvodné zařízení instalováno.

Volkswagen Passat.
Jak se zrodila aféra „Dieselgate“? Na začátku byli studenti a jedna náhoda

Rozhodnutí o zákoně přichází po dlouho probírané kauze „Dieselgate“, v níž koncern Volkswagen instaloval do svých aut software upravující tvorbu emisí při jejich měření a jen ve Velké Británii se týkal asi 1,2 milionů vozů. V rámci Evropy pak mluvíme o celkem 8 milionech vozů.

Britská vláda ovšem zavedením pokuty reagovala i na další možné případy, kdy měli ostatní výrobci „šachovat“ s výsledky emisí.

Pohled do haly automobilky PSA Peugeot Citroën
Další skandál s emisemi? Podvodný software mají prý i vozy Peugeot a Citroën

Vlastně jde tedy o jakousi pojistku a výstrahu pro výrobce automobilů, kteří by se o podobné kroky snažili právě v Británii. „Oprávněně došlo k veřejným protestům proti výrobcům, které při měření emisních standardů podváděli. Jejich chování bylo nečestné a ubohé,“ tvrdí britský ministr dopravy Jesse Norman.

Podobných míst pro uchovávání odkoupených vozů má Volkswagen po USA celkem 37.
Letecké záběry ukazují „pohřebiště“ naftových Volkswagenů. Je to drsný pohled

„Tato nová a tvrdá pravidla byla navržena, abychom případné podvodníky mohli u nás řádně po právní a finanční stránce potrestat za jejich činy,“ dodal Norman.

Jelikož ale zákon prošel až nyní a bude platit od dalšího měsíce, není pravděpodobné, že by Velká Británie zpětně řešila kauzu Volkswagenu. Koncern už každopádně utržil ránu na své pověsti, a to jak v řádech desítek miliard korun, tak odnětím svobody u hlavních aktérů podvodných praktik.