Bezpečnostní testy Euro NCAP jsou důležitým ukazatelem toho, jak je auto bezpečné. Tvrdým nárazem do překážky musí projít každý vůz, pak dostane hodnocení. Po zkoušce se vždy kontrolují jednotlivé součásti vozu. A právě při tom experti našli podezřelé díly. Informoval o tom britský magazín Auto Express.

„Našli jsme ve vozech díly, které byly označeny slovy: pouze pro Euro NCAP. Šlo například o airbagy nebo moduly pro systém ISOFIX dětských autosedaček. Objevilo se to u několika různých výrobců,“ řekl magazínu Matthew Avery, šéf výzkumu britské společnosti Thatcham Research, která testy zajišťuje.

Srovnání výsledků nárazového testu Roveru 100 z roku 1997 a Hondy Jazz z roku 2015.
EU chce mít v autech nové povinné bezpečnostní prvky. Některé překvapí

Nálezy dílů s podezřelými nápisy potvrdily i přímo v Euro NCAP s tím, že se objevily na airbazích či pěnové výplni sedadel. „Taková označení na dílech nám přišla velmi podezřelá. Nejde navíc o vytištěný štítek nebo vyražený nápis. Díly jsou označené fixem,“ dodal Avery. Po takových nálezech vždy laboratoře položily dotaz výrobci, proč je díl takto označen.

„Auta pro test se objednávají přes naše oddělení pro bezpečnost, a tak někdy používají označení Euro NCAP jako referenci. Termíny jsou šibeniční a mohlo by se stát, že se vůz nestihne vyrobit. Proto se slova Euro NCAP píší na některé díly, aby se tomu zabránilo,“ cituje Auto Express nejobvyklejší odpověď automobilek.

Samotné Euro NCAP v článku britského magazínu uvádí, že nikdy nepřistihlo výrobce, který by přímo podváděl u bezpečnostních testů. Navíc dodalo, že na podobně označené díly za poslední rok či dva nenarazilo. Společnost automobilových výrobců (Society of Motor Manufacturers – SMMT) podvádění při testech také kategoricky odmítá.

Rover 100 z roku 1997. Ve své době ohodnocen pouze jedinou hvězdičkou.
Víte, proč vznikly nárazové testy? A co je třeba k zisku nejlepšího hodnocení?

„Protože testy někdy probíhají před tím, než se spustí plná sériová výroba, může být nutné označit komponenty důležité pro bezpečnost. To proto, aby se potvrdilo, že jde o nejnovější schválené díly. V žádném případě by se tento postup neměl považovat za neobvyklý,“ upozornil šéf SMMT Mike Hawes.

„Jsem si jistý, že v 99 případech ze 100 je důvod označení dílů legitimní. Ale nemyslím si, že jsme si všeho všimli,“ dodává Avery. Článek Auto Expressu tak trochu vyznívá do prázdna. Nicméně je zřejmé, že po skandálu s emisemi panuje napětí i při bezpečnostních testech vozidel.