Znáte automobilku Mosler? Proslavila ji bizarní auta i nejvýkonnější vůz světa

Když máte takřka neomezené finanční možnosti, ve světě byznysu se vyznáte a jste nadšencem do aut, nápad založit vlastní automobilku se nemusí zdát jako úplná šílenost. Jen byste ale museli zprvu vědět, co vlastně chcete vyrábět. Dostupný sporťák? Šestikolový džíp? Dvoumotorový Cadillac? Tahle firma vyráběla vše uvedené.

Od bizarních pokusů k docela úspěšnému supersportu. Znáte americký Mosler?
Zdroj: Automix

Mezi současnými fanoušky supersportů bude Mosler asi nejznámější svým modelem MT900, který se vlastně ještě donedávna stále malosériově vyráběl a prodával. K němu se ovšem ještě dostaneme, jelikož příběh Mosleru začíná o dost dříve, konkrétně v roce 1985, a to řadou mnohem bizarnějších vozidel, postavených pod vedením amerického investora, ekonoma, inženýra a politika Warrena Moslera.

Jeho automobilka Mosler Automotive, zprvu pojmenovaná Consulier Industries, přitom vznikala způsobem, který si „určitě všichni“ dokážeme představit. No řekněte, kdybyste řídili úspěšný investiční fond, jehož hodnota rostla k částce 5 miliard dolarů, nenapadlo by vás náhodou jakožto fanouška rychlých aut založit vlastní automobilku?

A tak se Mosler činil. V roce 1985 na Floridě vznikla zmíněná společnost Consulier Industries, která ještě tentýž rok představila svůj první model Consulier GTP. Tento docela nevzhledný sporťák ale teprve předvídal, jaké bizarnosti v následujících letech z Moslerovy malosériové automobilky ještě vyjedou.

Nutno totiž říct, že Mosler zprvu ani neměl moc dobrou představu, co chce vyrábět, a tato představa se neustálila až do přelomu tisíciletí. Právě proto je Mosler jedním z těch náramně prapodivných výrobců, kteří vývoj nových modelů začínali nejspíše otázkou „Co bychom tak dneska vytvořili?“.

Co takhle lehký sporťák?

Již nakousnutý placatý sporťák Consulier GTP byl úplně prvním pokusem Mosleru zkonstruovat vlastní auto. A bohužel to bylo vidět. Karbonovo-kevlarová karoserie s jednoduchými linkami moc krásy nepobrala, uprostřed ní se tyčila kabina jako z obyčejného osobáku, kola byla zaražena do podběhů a celkovým vzezřením vypadal Consulier GTP spíš jako kit-car či nepovedená replika.

Trochu překvapující potom je, že díky použití laminátového monokoku a oné kompozitní karoserie můžeme Consulier GTP považovat za jedno z prvních silničních aut využívajících tuto konstrukci. Uprostřed pak byl uložený 2,2litrový motor Chrysler s turbodmychadlem a výkonem okolo 190 koní (140 kW). Na celkovou hmotnost jen 997 kg to však bylo dostačující.

Consulier GTP byl dále v letech 1993 a 1997 modernizován a již byl nabízen pod značkou Mosler, přičemž původní jméno modelu se změnilo na Intruder, respektive Raptor. Karoserie sice vypadala stále podivně, ale uprostřed už mohl být také 6,3litrový osmiválec o výkonu 448 koní (330 kW).

Ani to však nezaručilo úspěšné prodeje neznámého sporťáku. Celkově se mělo do roku 1997 prodat jen 83 kusů.

Co takhle šestikolový džíp?

Po nepříliš zdárném projektu lehkého sporťáku se Mosler rozhodl zcela otočit své původně ustanovené zaměření a vydat se do terénu. Vznikl tak kočkopes s označením J-10 Sport.

Vlastně se jedná o šestikolové vozidlo smontované z přední části starého Jeepu CJ a zadní části pick-upu Chevrolet S10, přičemž vůz má vpředu další dodatečně připojenou nápravu. Podle Moslera mělo jít o vozidlo schopné rychle a pohodlně cestovat skrze těžký terén, a to bez citelných vibrací a kroucení karoserie.

Mnoho lidí se však domnívá, že tato úžasná zrůda vznikla jenom proto, že Mosler rád popouštěl uzdu svým fantaziím a na tyto hrátky s technikou měl jednoduše peníze. Modelu J-10 Sport vznikl pouze jeden kus. Do produkce se samozřejmě nikdy nedostal. Ve zbídačeném stavu by měl existovat dodnes.  

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×