Octavia, jak ji neznáte. Tohle jste o českém hitu možná nevěděli

Pro mnohé je Škoda Octavia v jakékoliv generaci ukázkou uniformity, šedi a snad i nudy. Není to ale úplně pravda, kolem nejprodávanější škodovky najdeme řadu méně známých a fascinujících zajímavostí.

Škoda Octavia se v Čině jmenuje Ou Ya. A je natažená do délky.
Zdroj: Škoda

Už jen nedávný facelift třetí generace rozdělil národ na dvě strany. Jedné části nová čtyřoká tvář vozu nevadí a možná se jim i líbí, ta duhá facelift naprosto zatratila už při pohledu na první fotky.

Mimochodem, jak omlazená Octavia jezdí, se díky naší přitomnosti na prvním seznámení s vozem dozvíte už dnes.

Ještě předtím se ale pojďme podívat na ty největší zajímavosti v dosavadním, už více než dvacet let dlouhém životě mladoboleslavského bestselleru.

Prodloužená Octavia Long pro politiky

Škoda Octavia Long.

Miloš Zeman si dupnul a dostal, co chtěl. Tehdejší předseda vlády si přál, aby politici jezdili českými auty a Škodu lépe prezentovali světu. Superb byl teprve na cestě, a proto vznikla v roce 1999 prodloužená Octavia Long.

V oblasti B sloupku byla Octavia rozšířena a rozvor vozu se prodloužil o osm centimetrů. Hlavním důvodem bylo zvětšení místa pro nohy na zadních sedačkách.

Octavia Long pro "papaláše" dostala nejluxusnější výbavu Laurin & Klement a navíc mobilní telefon vepředu, dodatečné interiérové osvětlení, výklopné stolečky a hlavně odnímatelný modrý maják.

Nabídnuta byla pouze politikům, ale jelikož se nakonec Zemanovi a dalším pohlavárům vlastně moc nelíbila, postupně se dostala i mezi veřejnost. Vyrobeno však bylo jen 25 kusů.

Octavia RS WRC Edition v závodních barvách

Škoda Octavia RS WRC Edition.

Jestli se ve škodovkách vyznáte, tuhle limitovanou edici si určitě pamatujete. K oslavě stoletého výročí škodovky v motorsportu (2001) byla představena speciální stokusová série Octavia RS WRC Edition.

Karoserie nesla válečné zbarvení inspirované rallyovou Octavií ze světového podniku WRC a sedmnáctipalcová kola Spider byla lakována bílou barvou. Motorově zůstalo vše při starém, pod kapotou tedy pracovala přeplňovaná benzinová osmnáctistovka o výkonu 180 koní (132 kW).

WRC Edition měla tehdy mimo jiné ve výbavě standardně systém ESP, xenony, speciální kryty prahů a také speciální plaketu s pořadovým číslem vozu. Pouhých 37 kusů prý skončilo v Česku, zbytek putoval za hranice. Při uvedení stála 895 tisíc korun.

Nejsilnější jedničkovou Octavii měli Řekové

Škoda Octavia GT (Řecko).

Zájem o první generaci sportovně laděné Octavie RS byl v Řecku tak velký, že se Škoda rozhodla tamním zájemcům nabídnout něco extra.

U nás již byla jedničková Octavia v roce 2006 označena výběhovým přízviskem Tour, když se v Řecku objevila ještě výkonnější verze klasického RS, speciální Octavia GT. Ta nabízela přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru, jehož výkon byl naladěn na 193 koní (142 kW) a točivý moment až na 276 Nm. Což je ve srovnání s RS nárůst o 14 koní a 41 Nm.

Proč jsme nedostali Octavii GT i doma? Kvůli zájmu, respektive nezájmu. V Řecku se totiž prodalo celých 20 procent celkové produkce "eresek", zatímco v Česku skončila pouze necelá dvě procenta.

V Indii měli Lauru

Škoda Laura RS (Indie).

Octavia se v Indii prodává už od roku 2001. Pod tímto jménem ji tam ovšem před pár lety ještě nikdo neznal. Na indickém trhu totiž oktávka dostala zvučné jméno „Laura" a kromě této změny docházelo i na zajímavé úpravy specifikací.

Například ostrá Laura RS druhé generace byla v zemi kořeněných jídel ironicky trochu zjemněna. Pod kapotu dostala motor 1.8 TSI o výkonu pouze 160 koní (118 kW), který jste u nás našli ve standardní Octavii.

Místo 17- nebo 18palcových kol pak mohli mít Indové pouze šestnáctky. Propagační fotky Laury RS tím pádem krásně mátly případné zájemce. Alespoň, že designem Laura RS vypadala jako Octavia RS.

Mimochodem, před čtyřmi lety byla v Indii spuštěna výrobní linka Octavie a od pojmenování Laura se následně upustilo.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×