OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Tatrováckou techniku využívalo několik hodně rychlých aut.
Zdroj: Automix.cz

Málokdo si totiž už vzpomene na hrstku modelů, které měly v krvi více než cokoliv jiného adrenalin a rychlost. Jejich původ pochází většinou z dob 90. let, kdy Tatra ještě vyráběla osobní auta a její velkoobjemové osmiválce byly krátce po pádu komunismu nejsnazší a nejdostupnější cestou za pořádným výkonem.

Využití tatrováckých motorů z velkých limuzín pro sporťáky bychom však vlastně mohli datovat už minimálně do 50. let, kdy vzniklo jedinečné kupé JK 2500. O tom jsme se podrobněji rozepsali už dříve.

Nepřehlédněte: JK 2500 je zapomenutý skvost z Československa. Po jediném kusu se slehla zem

Velká vlna velkých plánů s tatrováckou technikou ale vypukla až v 90. letech, za což zřejmě mohlo nadšení z pádu železné opony a s tím související nové možnosti. Výsledkem bylo několik hodně zajímavých sportovních aut, která i dnes ohromují designem či výkony.

Za některá níže zmíněná auta přitom byla zodpovědná sama automobilka, u některých zase najdete alespoň částečnou spojitost se značkou, která už bohužel dávno opustila trh osobních vozů. Každopádně jde ale velmi zajímavé kreace, na něž je škoda zapomínat.

Pro více fotek se pak nezapomeňte podívat do galerie.

Tatra Grafit (1986)

Tatra Grafit.

Známý český supersport Tatra Grafit nebyl původně vytvořen kopřivnickou automobilkou, ale má ho na svědomí konstruktér Ivan Labaška ze Světlé ze Semil. Vystudovaný opravář zemědělských strojů měl již od mala sen o vytvoření vlastního superauta.

Pro stavbu vozu použil podvozek i motor z Tatry 613 a základem byl trubkový rám, na který umístil vlastnoručně navrhnutou laminátovou karoserií.

Na všech kolech byly kotoučové brzdy, tlumiče zajistila firma HP Sporting a tatrovácký osmiválec o objemu 3,5 litru produkoval 164 koní (121 kW). V tu chvíli vskutku nic moc pro auto, které vážilo 1,5 tuny.

Čtěte také: VIDEO: Nástupce Yetiho byl přistižen při testech na dálnici. Prohlédněte si ho

Ryze český výtvor Labaška sice dokončil už v roce 1986, nicméně brázdit silnice a udivovat znalce tatrovek mohl až za dalších pět let, jelikož úřady zprvu nechtěly vlastnoručně vyrobený vůz schválit k legálnímu používání v provozu. Po mnoha úpravách a tahanicích se však zadařilo. Vůz byl dokonce otypován jako Tatra.

Do klubu opravdových supersportů bychom Grafit mohli zařadit vlastně až poté, co majitel vyměnil starý 3,5 litrový osmiválec za mnohem výkonnější osmiválec o objemu 4,5 litru původně z Tatry 700 GT (viz další kapitoly).

Právě díky jeho 415 koním (294 kW) a 490 Nm točivého momentu se dokázal rozjet až na 325 km/h. Teoreticky se občas mluví dokonce o 341 km/h díky novější pětistupňové převodovce.

Dodnes je tedy Grafit považován za nejrychlejší silniční auto vyrobené v Česku. Mimo větší motor pak vůz dostal modifikovanou karbonovou karoserii, širší pneumatiky a pozbyl výklopných světlometů.

V této podobě existuje dodnes.

PŘEDCHOZÍ
1/5
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×