Když se konstruktérům splaší nápady. Podívejte na nejdivnější závoďáky historie

K motorsportu často patří i nekonvenční přístup ke stavbě závodních vozů. Hlavně v minulosti se experimentovalo opravdu silně a díky tomu vznikla i řada prapodivných závoďáků, které vybočovaly ze všech zavedených pravidel. Podívali jsme se na ty nejdivnější - a ty nejméně známé.

Nejpodivnější závodní auta historie.
Zdroj: Koláž: Automix.cz

Po letech evoluce závodních aut jsme se vcelku nedávno vrátili do doby, kdy se konstruktéři a designéři uchylovali k netradičním způsobům, jak vytvořit úspěšné závodní vozy. Vždyť v roce 2012 jsme třeba spatřili na okruzích podivný Deltawing a pár let poté se Nissan snažil vyhrát slavnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans s prototypem GT-R LM Nismo, který měl neobvykle motor vpředu a primárně pohon předních kol. 

Právě minulost je ale štědrá na vážně radikální, převratné, revoluční závodní stroje, které se svou konstrukcí či přímo použitou technikou vymykaly tehdejším standardům svého sportu. Nutno ovšem říci, že ne vždy se jejich neobyčejný přístup zrovna vyplatil.

Vybrali jsme osmičku nejpodivnějších strojů, které byly ve své době úplným zjevením, přičemž jsme hleděli především na ty málo známé či úplně zapomenuté kousky. Proto tu chybí třeba šestikolová formule Tyrrell P34.

Golden Submarine (1917)

Golden Submarine.

Takzvaná „zlatá ponorka“ je závodním vozem, který pro závodníka Barneyho Oldfielda v roce 1917 postavila v Los Angeles dvojice konstruktérů Fred Offenhauser a Harry A. Miller. Už tehdy se tvůrci při stavbě řídili nejen snahou o dosažení vysoké rychlosti, ale také co nejlepší ochranou pilota při nehodě.

Navrhli tedy uzavřenou aerodynamickou karoserii z hliníku, u které dokonce testovali obtékání vzduchu ve větrném tunelu a rovněž její výdrž během převrácení. Běžná většina závodních strojů měla v té době samozřejmě otevřenou karoserii a následky nehod byly často fatální.

Vepředu se objevil 4,7litrový čtyřválec o výkonu 136 koní (100 kW) a při testech vůz dosahoval rychlosti až 167 km/h. V závodech si „ponorka“ nevedla vůbec špatně, z celkem 54 závodů dojela na prvním místě 20krát a ještě párkrát níže na „bedně“. Kvalifikovala se rovněž pro slavných 500 mil v Indianapolis v roce 1919, ale po závadě motoru odstoupila.

Italcorsa/TARF II (1951)

Italcorsa/TARF II.

Jedna část vozu pro pilota, jedna část pro motor a tyto části spojené jakýmsi „mostem“? Takto vypadal zvláštní rychlostní prototyp z roku 1951 od italského inženýra a pilota Piera Taruffiho. Ten rozdělením částí vozu zcela snížil odpor vzduchu a výsledkem bylo vozidlo připomínající spíše dva kapotované motocykly vedle sebe.

V kapotáži určené pro motor se objevil 1,7litrový čtyřválec Maserati o výkonu přibližně 290 koní (213 kW). Vepředu se použilo nezávislé zavěšení kol a zadní náprava byla poháněna řetězem.

Nápad se vyplatil a ve třídě rychlostních speciálů do objemu motoru dvou litrů si Taruffi postupně dojel pro celkem sedm rekordů. Nejvyšší dosaženou rychlostí ale byla jízda na letmý kilometr, kde Italcorsa dosáhla 298,5 km/h.

Showboat dragster (1961)

Showboat dragster.

V USA na přelomu 50. a 60. let byl Tommy Ivo poměrně známou televizní celebritou a hlavně naprostým šílencem na poli dragsterů. V závodech na čtvrt míle byl respektovaným jménem a konstruktérem, jenž stavěl opravdu nevídané kreace. Když tedy dokončil svůj dvoumotorový dragster, který pokořil hned několik rekordů, vrhnul se na stavbu ještě většího extrému.

V roce 1961 postavil dragster, jehož srdcem byly celkem čtyři osmiválce Buick Nailhead o kombinovaném objemu 30 litrů a výkonu přibližně 2000 koní (1471 kW). Zajímavé pak bylo i rozložení výkonu, neboť řada dvou spojených motorů na pravé straně poháněla zadní kola a řada nalevo zase ta přední. Jednalo se tedy o dragster s pohonem všech kol.

Bohužel, kvůli změně pravidel a podmínce jediného motoru Tommy Ivo nakonec nemohl závodit v nejvyšší kategorii Top Fuel a rozdat si to se špičkou těch nejlepších. Čtyřmotorový dragster tak mohl být nakonec zapsán pouze do výstavní třídy jako show car po boku dalších neobyčejných speciálů.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×