Když fantazie nemá hranice. Sbarro dal světu hromadu šílených aut, podívejte se

Takhle to dopadá, když jako automobilový designér popustíte uzdu svým fantaziím a rozhodnete se je i zhmotnit. Malosériová značka Sbarro už několik desetiletí ukazuje světu vozy, které jakoby přicestovaly z jiné planety. Přitom je pravděpodobné, že jste o tomto výrobci dosud neslyšeli. Je čas to napravit. Snad žádná automobilka totiž nedala světu tak podivné stroje.

Některé z nejšílenějších kreací Franca Sbarra.
Zdroj: Automix

Za automobilkou Sbarro nestojí nikdo jiný než výstřední designér a konstruktér italského původu Francesco Zefferino Sbarro, člověk s tak úžasnou fantazií a chutí tvořit, že by jej byla škoda zaměstnat do některé z dnešních konvenčních automobilek plných nařízení, směrnic a předpisů.

Právě kompletní volnost a nesvázanost myšlenkových pochodů, se kterou Sbarro navrhuje vozy, je důležitou součásti jeho značky. Dodnes tento Ital žijící ve Švýcarsku stvořil přes stovku zajímavých modelů napříč různými segmenty – od hatchbacků, superaut, závodních vozů, SUV, volnočasových aut, motocyklů, hot rodů až po naprosté absurdnosti, které je skoro těžké popsat jen pouhými slovy.

Začátky byly klidné

Život dnes 78letého Franca Sbarra se přitom vyvíjel docela normálně. Začínal jako mechanik, který se už od mládí zajímal o cokoliv technického, kdy se nejprve doma šťoural v modepech a skútrech. Studia mechaniky po chvíli raději zanechal a v roce 1957 se rozhodl vycestovat z rodné Itálie do Švýcarska za zkušenostmi. Tam si nakonec otevřel vlastní dílnu.

Mezitím však ještě spolupracoval s dnes již zaniklým německým výrobcem Borgward (i když samotná značka Borgward zase žije a má plány na úspěch zejména v Číně). Právě u něj Sbarro nalezl prostor k realizování prvních vizí stvořit něco svého.

Filipinetti Coupé (1965).

Nicméně až v 60. letech při práci v závodní stájí Scuderia Filipinetti italský designér a konstruktér zajistil dostatečné prostředky k představení vlastního vozu – prototypu elegantního kupé Filipinetti, jež stálo na technice Volkswagenu Karman-Ghia.

Nedlouho poté, v roce 1971, již Sbarro zakládá vlastní značku, která se v začátcích specializuje na výrobu replik vozů jako například Lola T70, BMW 328, Bugatti Royale či Mercedes-Benz 540K. Důležitou kapitolou je i přestavba několika originálních Fordů GT40 na silniční verze, přičemž z techniky GT40 vznikne i unikátní supersport Dominique III.

Abnormalita na druhou

Až na konci 70. let ovšem Sbarro dostává nálepku „nespoutaného“ designéra, jehož nápady nemají zábrany. Předtím ještě stihne vyrobit vcelku normální sporťák SV1 a jeho evoluci Stash, nicméně dále už vypadají všechny projekty Sbarra jako ztělesněné myšlenky člověka užívajícího halucinogeny.

Sbarro Stash (1974).

Vzniká šestikolový a nesmírně komfortní Cadillac Fuction Car, který funguje jako pojízdná obchodní kancelář. Rodí se taktéž luxusní SUV Windhound a poté jeho šestikolová verze Windhawk postavená pro krále Saúdské Arábie.

Schopnosti italského designéra se rychle rozkřiknou a Sbarro pravidelně představuje další a další kreace, které jsou vyráběny buď na popud bohatých zájemců o unikátní vozy, nebo z jen z touhy opět šokovat veřejnost.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×