Favorit bez střechy a zadních sedaček. O MTX Roadster byl zájem i v zahraničí

Dokážete si dnes představit firmu, která by v Česku poměrně úspěšně prodávala například Škodu Fabia přestavěnou na roadster s plátěnou střechou? Co se však může zdát jako šílenost, byla realita devadesátých let. Jen si místo té Fabie dosaďte Favorit.

MTX Roadster.
Zdroj: Metalex

Je začátek 90. let a vy, jako nadšenec do vozů mladoboleslavské škodovky, hledáte v tehdejší modelové řadě něco zábavnějšího, jaksi volnočasového, nejlépe se stahovací střechou. Jenže Škoda nic podle vašich představ nenabízí…

Není třeba smutnit, existuje totiž firma Metalex, která se rozhodla ukojit chtíč právě takových lidí. A jak se nakonec ukázalo, bylo jich vcelku dost. Nejen u nás, ale také v zahraničí. Zvlášť když vezmeme v potaz, že Metalex fungoval jako úpravce a čistě malosériový výrobce.

Nápad na výrobu „Favoritu bez střechy“ přišel v roce 1990 od samotného ředitele podniku Metalex inženýra Petra Bolda. Firma už přitom tehdy byla v Československu známým jménem v oboru konstrukce závodních vozů, ale také byla mezi automobilovými nadšenci populární díky úpravám a přestavbám normálních silničních aut.

Dříve už Metalex nabízel i otevřenou verzi Škody Rapid, takže replikovat proces „dekapitace" střechy rovněž u Favoritu se nezdálo jako úplně šílený nápad. K projektu byl také přizván známý český designér Václav Král a jeho syn Jiří.

Po prvotních myšlenkách nechat Favorit čtyřdveřový a udělat z něj jakýsi „praktičtější“ kabriolet, ale nakonec zvítězila myšlenka dvoudveřového roadsteru, jenž by do dosavadního portfolia firmy zapadl mnohem lépe.

Prototyp hotový za pět měsíců

Práce na projektu - nyní už pojmenovaném MTX Roadster - probíhaly vskutku rychle. První funkční prototyp byl hotov za pět měsíců, představen byl novinářům v září 1990 a následně se ukázal také na autosalonu v anglickém Birminghamu. Už na konci roku přitom začala malosériová výroba.

Přestože byl design Roadsteru na první pohled rozsáhle upraven vůči původnímu hatchbacku, technika uvnitř zůstala z větší části zcela standardní. Pod kapotou se tedy objevila známá atmosférická třináctistovka o výkonu 63 koní (46 kW), která pracovala s pětistupňovou manuální převodovkou.

Po odstranění střechy ale Favoritu razantně klesla torzní tuhost, proto musela být zesílená část podlahy, ale například také příď vozu, kde se mezi uložením tlumičů v motorovém prostoru objevila vzpěra. Těmito a dalšími úpravami se pak suchá hmotnost Roadsteru zvýšila na 920 kg, tedy o 45 kg navíc vůči standardnímu hatchbacku.  

Vůz si z větší části ponechal i originální rozměry Favoritu, ačkoliv může Roadster z profilu klamat tělem a vypadat o něco kratší kvůli jedinému páru dveří. Změnila se pouze výška z 1415 mm na 1310 mm, jelikož byl autu lehce snížen podvozek a plátěná střecha měla vrchní linii trochu níže.

Prostá plátěná střecha byla složitelná do místa původních zadních sedaček, přičemž záď vozu tímto dostala zcela nové proporce, které - nutno poznamenat - mnohým nebyly zrovna po chuti. Za předními sedadly se dále nacházely i ochranné oblouky, chránící posádku v případě převrácení vozidla. Později byl ale v nabídce také pevný odnímatelný hardtop.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×