Výsledek programu s názvem Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T) sice asi nepřinese revoluci do světa civilních automobilů, ale ve světě armádních složek možná novinku čeká úspěch.

Takzvaná „rekonfigurovatelná kola“ totiž vozidlům nabízí jak možnost rychlého pohybu a manévrovatelnosti po pevném i nezpevněném povrchu, tak právě výhody pásových vozidel pro průjezd opravdu těžkým terénem.

Neoficiální ilustrace Suzuki Jimny ve variantě kabrioletu.
Suzuki Jimny jako kabriolet či pick-up. Tyto ilustrace naznačují další verze

Samotné jednotky na každé nápravě tak mohou mít tvar klasického kola, ale také se dokážou velmi rychle přeměnit do trojúhelníkového tvaru, který je pro jízdu v těžkém terénu mnohem ideálnější díky mnohem větší styčné ploše pásů.

Změna z kolového režimu na pásový probíhá během dvou vteřin, přičemž na každé nápravě může tato změna proběhnout samostatně a navíc plně za jízdy.   

Srovnání systému Clearmotion s konvenčním podvozkem.
„Zázračné" odpružení snad míří do výroby. Po více než 10 letech od představení

„Rekonfigurovatelná kola“ nedávno DARPA představila společně s dalšími technologiemi, které mají vozidlům v armádním sektoru vylepšit proniknutelnost různými druhy terénů a zvýšit ochranu posádce či samotné technice.

Mezi dalšími novinkami je tak například odpružení s extrémním zdvihem a nezávislými nápravami nebo zcela pancéřovaná kabina, u které klasická neprůstřelná okna nahrazují kamery zobrazující okolí na virtuální okna (obrazovky) uvnitř. Přehled nejnovější techniky společnosti DARPA si můžete prohlédnout níže na videu.

Zdroj: Youtube