Lepší dieselové motory už nejspíše nevzniknou. Tyto si ještě můžete koupit

Doba vznětovým motorům vůbec nepřeje a automobilky se od tohoto kdysi upřednostňovaného konceptu pohonu odklánějí jedna po druhé. Na vině jsou samozřejmě emisní limity, které likvidují jeden skvělý motor za druhým. Vybrali jsme pro vás 5 skvostných turbodieselů, které stojí za to koupit, než bude pozdě.

14.10.2018 Jiří Švamberk
Zdroj: Toyota

BMW B57

Když se řekne motor BMW, většině se vybaví řadový šestiválec, kterými se tato značka proslavila. Své know-how aplikovala také u vznětových šestiválců, které už od 90. let vyrábí. Prvním byl 2,4litrový motor M21, který se následnými evolucemi proměnil v M51, s objemem zvýšeným na 2,5 litru. Ve své době to byl společně s pětiválcem TDI od Volkswagenu nejlepší vznětový motor, jaký jste si mohli do auta koupit. Dnes BMW vyrábí tři typy vznětového řadového šestiválce, přičemž vrcholným provedením je B57, které využívá až 4stupňověho přeplňování a BMW ho používá do svých vznětových, sportovně laděných modelů, jako například X50d nebo M550d.

Přestože BMW potvrdilo, že vznětové motory přes palubu rozhodně nehodí, například čtyřikrát přeplňovaný motor B57 nejspíš skončí. To proto, že zájemci o takto výkonný vznětový motor jsou dost specifická skupina a počet prodaných jednotek nevyváží vysoké náklady na jeho další vývoj a emisní optimalizaci.

Audi 4,0 V8 TDI

Počátkem 21. století se boom vznětových motorů rozjel naplno a dostal se také do prémiového segmentu. Jednou ze značek, která se vznětových motorů nebála, bylo Audi, autor několika fenomenálních turbodieselů. Po vzoru této inglostadtské automobilky se o vznětové motory začaly zajímat také zbylé dvě německé prémiové značky a v podobnou dobu přispěchaly také se svými odpověďmi na zvyšující se poptávku po objemných prémiových luxusních sedanech. Ovšem na rozdíl od Audi, S400 i 740d těžce pohořely a jejich vidlicové osmiválce byly v tichosti staženy. Bylo to jednoznačné vítězství pro Audi, které má bohatou TDI historii.

Vynikající motor 4,2 TDI nahradilo motorem 4,0 V8 TDI se dvěma turbodmychadly, 48voltovým eklektickým systémem a 7kW elektrickým kompresorem a autaři jásali. Bohužel ne nadlouho. Tento motor, který se montoval do Audi SQ7 a také do Bentley Bentayga, byl před nedávnem stažen z nabídky, protože nevyhovuje emisním normám. Nicméně na prodejnách ho ještě seženete.

Volvo D5

Volvo dlouhé roky spolupracovalo v oblasti vznětových motorů s Volkswagenem. 2,4litrový řadový šestiválec byl stejný motor, který poháněl VW LT, legendární 5válec 2,5 TDI zase roztáčel kola modelů 850 a V70. A právě tento fenomenální motor od Audi se stal předlohou pro úplně první vznětový motor Volva vlastní produkce.

Volvo jej z počátku označovalo pouze 2,4, později D5 a na první pokus šlo o „splněnou misi“. Pětiválcový vznětový motor Volvo D5 se tak v Evropě prodával jako teplé housky na krámě. Nicméně vzhledem k tomu, že Volvo turbodiesely už nehodlá vyrábět, u příštích modelů, jako například S60, se neobjeví. Nyní je tedy poslední šance motor D5 pořídit, protože jestli existuje skutečně úsporný velkoobjemový vznětový motor, je to právě tento.

Renault dCi

Nissan v létě oznámil, že končí s naftovými motory a stejným směrem se chce vydat také alianční partner Renault. Přitom francouzské vznětové motory dCi jsou mimořádně povedené a ještě donedávna se jich v zemi galského kohouta prodávalo na 80 % ročně! Emise jsou ale stále striktnější a vývoj naftového dražší. Renault tedy „hodil“ zpátečku a od vznětových motorů ustupuje, zejména pak v segmentech menších městských aut. Do roku 2020 by rád ukončil nabídku u modelů, jako je například Clio. Pokud tedy chcete malý vznětový Renault, projděte si nabídky.

Toyota 1VD-FTV

Toyota v Evropě nikdy neplatila za velkého hráče naftové ligy, proto fakt, že vyrobila jeden z nejlepších a nejsametovějších naftových motorů V8 všech dob u nás znali pouze ti, kteří si Land Cruiser V8 s motorem 4,5litrovým V8 1VD-FTV koupili. Nebo se v něm alespoň pořádně svezli.

U nás už ho už nějakou dobu nekoupíte, ale stačí se podívat okolo, a zase takový problém to není. Minimálně jako zánovní automobil s tříletou garancí…

Toyota navíc odjakživa razila hybridní myšlenku, takže ženevská tisková zpráva o ukončení nabídky vznětových motorizací v Evropě do konce roku 2018 u nás nikoho nepřekvapila.

V naší galerii si ůžete prhlédnut ilustrační fotografie zmiňovaných motorů a modelů, ve kterých je najdete.

14.10.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×