Měl to být trhák. Teď Tata Nano pro absolutní nezájem končí

Před deseti lety měl premiéru model Nano indické automobilky Tata. Vzbudil obrovské nadšení. Ne pro svůj design nebo technickou výbavu, ale kvůli ceně. Měl se totiž prodávat v přepočtu za zhruba 30 000 korun. Ani nízká cena však není záruka úspěchu

Model Tata Nano
Zdroj: Tata

I když byla od samého začátku určena především pro indický trh, i po svém představení v Evropě vzbudila Tata Nano obrovský zájem a očekávání. Po deseti letech však výroba končí pro naprostý nezájem zákazníků.

Konstruktéři indického koncernu, který dnes vlastní například i britský Jaguar a Land Rover, na to šli před více než deseti lety chytře. Vymysleli auto s nejlevnější možnou koncepcí, tedy s malými rozměry a jednoduchým motorem uloženým pod podlahou z zadní nápravy. Při premiéře před deseti lety se uváděla cena zhruba 1500 dolarů, což při tehdejším kurzu znamenalo přibližně 30 000 Kč. Nakonec se sice cena verze pro Indii navýšila na v přepočtu 42 000 Kč, ale i to bylo stále velmi slibné.

Jenže, ani nízká cena nepřílákala tolik zákazníků, jak si majitel značky Ratan Tata sliboval. Předpokládal, že roční objem výroby dosáhne 250 000 kusů, ale nakonec v nejlepších letech vznikalo na montážní lince jen zhruba 70 000 kusů. V předloňském fiskálním roce to už bylo pouze 8000 kusů a v tom loňském jen 1500. Definitivně se produkce zastavila v červnu a podle posledních zpráv už nebude obnovena.

Je tedy už naprosto jasné, že se nikdy neuskuteční plán prodávat Nano evropským zákazníkům. Taková verze by samozřejmě musela být lépe vybavená, a hlavně zásadně přepracovaná z hlediska aktivní i pasivní bezpečnosti. Při nárazových testech v roce 2014 totiž za ochranu pasažerů na předních sedačkách totiž běžná varianta Taty nano nezískala ani jediný bod. Stejně tak špatná byla ochrana dětí.

Lidé v Indii o Nano neměli zájem především kvůli poměrně nevalné kvalitě a chudé výbavě. Ta se postupně zlepšovala a po posledním faceliftu v roce 2015 už si zákazníci mohli koupit i vůz s jedním airbagem a třeba variátorovou převodovkou CVT. S tím ale také rostla cena, která pak činila v přepočtu 80 000 Kč.

Po celou dobu zadní kola auta poháněl dvouválcový agregát se zdvihovým objemem válců 0,6 litru. Jeho výkon 38 koní postačoval na zrychlení z 0 na stovku za více než třicet sekund, maximálně se auto rozjelo na 105 kilometrů v hodině.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×