Když vám vozidlo změní život. Tento stroj v 50. letech prorazil železnou oponu

Některé dopravní prostředky dokážou v určitých případech úplně změnit váš život. A nejde jen o to, že si třeba koupíte vysněné auto, do něhož se zamilujete. Tohle je příběh vozidla, které skupině lidí přinesl kýžený útěk z komunistického Československa za svobodou.

Část posádky po příjezdu do Bavorska. Zleva: Libuše Cloud, manželka Václava Uhlíka, zřejmě Walter Hora a Václav Uhlík se svými dětmi.
Zdroj: rozhledna-havran.cz

Komunistický režim v Československu přinesl po roce 1948 mnoho případů, kdy lidé prchali za svobodou do západních demokratických zemí.

Někteří měli štěstí a utekli za tehdejší železnou oponu bez větších problémů, jiným však osud nepřál a museli se schýlit ke značně nebezpečným způsobům, jak se tvrdému režimu ztratit.

V určitých případech si to vyžadovalo prorazit vysoce střežené hranice a tři řady zátarasů s ostnatými dráty.

Transportérem až ke svobodě

V roce 1953 se k takto napínavému způsobu útěku za hranice odvážil Václav Uhlík se svou rodinou a přáteli. Živnostník z obce Líně kousek od Plzně, kterému po převratu znárodnili autoservis, a musel se nově živit svozem dřeva, si totiž o novém režimu myslel své.

Plán utéct nejpřímější cestou do Západního Německa, respektive do Bavorska a odtud směrem do USA, se mu v hlavě rozrostl kolem roku 1950.

Čtěte také: Nesmrtelná Lada Niva. Slavný teréňák slaví 40 let

Tehdy totiž při práci v lese objevil vrak kolopásového tahače SdKfz 254, který během druhé světové války používal německý Wehrmacht. Pod záminkou, že bude vozidlo použito ke svozu dřeva, odtáhl vrak k sobě domů a začal jej opravovat. Samozřejmě s hlavní myšlenkou využití vozidla k útěku za hranice.

V tu chvíli už bylo do plánu útěku zapleteno více osob než jen Uhlík a jeho rodina. Schopný automechanik se ještě znal s Libuší Cloud, manželkou amerického vojáka, se kterým chtěla odcestovat do USA. Režim jí to však nedovoloval.

Ke všemu začal Uhlíkovi s opravou transportéru pomáhat i soused Walter Hora, pracující na vojenském letišti v Líních.

Kolopásový transportér Václava Uhlíka. Fotografie by měla pocházet z Mnichova v rámci propagace rádia Svobodná Evropa.

Vozidlu nakonec ponechali praktickou možnost jízdy po pásech či na kolech podle potřeby, ale na podvozku postavili zcela novou karoserii z kombinace plechových panelů. Dovnitř umístili dřevěné lavice pro přepravu osob a vzadu nechali originální střílny, pro případ obrany.

První pokus se nezdařil

Jakmile byl transportér řádně otestován při práci v lese, mohla se skupina v říjnu 1952 pokusit o útěk ze země. K riskantní akci dokonce správný soused Walter Hora ukradl z vojenských kasáren samopal.

Utéct se jim však nepovedlo. Při noční cestě k hranicím došlo k poruše motoru. Vozidlo se sice povedlo zprovoznit, nicméně Uhlík se s obavami o spolehlivost rozhodl útěk přerušit.

Čtěte také: Tohle je 10 nejotravnějších chyb českých řidičů. Neděláte je taky?

Skupinky uprchlíků si naštěstí nikdo nevšiml a nikdo neměl o celé akci vůbec tušení. Walter Hora poté dokonce nepozorovaně vrátil ukradnutý samopal.

Uhlíka tento nezdar nezastrašil a společně s Horou pokračovali v opravování a vylepšování svého transportéru. Zapracovali hlavně na síle opancéřování a také na maskování, aby vozidlo v případě spatření vypadalo jako od československé armády. A zkusili to znovu…

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu