Emisní aféra Volkswagenu má prvního odsouzeného, inženýr půjde do vezění

Aféra s „cinknutými“ naftovými motory německého Volkswagenu má první konkrétní oběť. Jedná se o bývalého vysoce postaveného inženýra Jamese Lianga. Ten stál v popředí emisní aféry a komunikoval s příslušnými emisními úřady, kterým lhal.

Volkswagen Arteon.
Volkswagen Arteon.
Zdroj: Volkswagen

Liang je podle soudu přímo spojen s vývojem softwaru, který podle různých faktorů pozná, že se autu měří emise. V tu chvíli se změní řízení motoru a objem škodlivých plynů se drasticky omezí. Za všech jiných běžných situací však auto údajně vypouští z výfuku až desetinásobky škodlivin oproti tomu, co je dovoleno a deklarováno.

Okresní soudce Sean Cox proto Lianga odsoudil na 40 měsíců vězení a také k zaplacení mastné pokuty ve výši 200 000 dolarů (4,4 milionu korun). Je to výrazně tvrdší trest, než jaký chtěli Liangovi obhájci. Ti požadovali vězení jen na 36 měsíců a desetinovou pokutu v hodnotě 20 000 dolarů (440 tisíc korun).

Obhajoba hájila Lianga tím, že se zkrátka ocitl ve velmi složité situaci. Liang prostě dělal to, co mu bylo řečeno zaměstnavatelem a zvolil loajalitu k firmě před legálními postupy. U soudu si Liang vyslechl, že byl „velmi důležitý a klíčový hráč ve velmi vážném zločinu“.

Liang je sice první, ale rozhodně ne poslední odsouzený. Další výše postavení zaměstnanci Volkswagenu, kteří mají v aféře s emisemi prsty, budou totiž brzy následovat. Dost možná nejhůře dopadne Oliver Schmidt, ředitel environmentálního a technického centra Volkswagenu v Michiganu. Ten už se ke svým prohřeškům přiznal a je reálné, že za mřížemi stráví dokonce 7 let.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×