Firebird jako shooting brake. Do aukce míří ojedinělý Kammback

Pontiac Firebird třetí generace je sice v Americe poněkud okoukaným a sběratelsky zatím nepříliš zajímavým sporťákem, ale tento konkrétní kus předčí svou unikátností většinu ostatních.

Pontiac Firebird Trans Am Kammback.
Zdroj: Barrett Jackson

To, co na první pohled vypadá jako pohřebák, je totiž jeden z testovacích konceptů Firebird Trans Am Kammback, disponující karoserií typu „shooting brake" s hranatou zádí.

Dnes už neexistující automobilka Pontiac pojmenovala tento vůz po německém inženýrovi Wunibaldovi Kammovi, který se zabýval aerodynamikou a přišel na to, že svažující se záď může při správném navržení snižovat aerodynamický odpor.

Pontiac vyrobil hned několik testovacích mul a tato konkrétní dokonce posloužila coby zahajovací pace car při závodech IMSA Race Series v roce 1985. Tím ale celý projekt zanikl a Kammback se sériové podoby nikdy nedočkal.

Pontiac Firebird Trans Am Kammback.

Auta nicméně nebyla sešrotována, takže jeden bílý kousek, vybavený standardním osmiválcovým pětilitrem a pětistupňovou manuální převodovkou, koupil v roce 1998 dealer Pontiacu.

Ten vůz zrepasoval a nyní, o téměř dvacet let později, jej nabídne do dražby aukční síně Barrett Jackson v arizonském Scottsdale. K autu je také celá řada dokumentů o historii a vývoji Kammbacku, bohužel však žádné papíry, které by posloužily při jeho přihlášení.

Velkou otázkou zůstává cena. V relativně nedávné historii byly na prodej dva Kammbacky v aukcích síně RM Sothebys a každý se nakonec vydražil za naprosto odlišnou částku. V roce 2007 si někdo jeden koupil za 66 tisíc dolarů (v přepočtu asi 1,7 milionu korun), ale v roce 2010 se druhý prodal jen za 35 200 dolarů (asi 908 tisíc korun).

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×