Předchozí
1 z 2
Další

Jméno sportovního vozu značky DIOSS si možná trochu pamatujete z minulosti. Jeho zrod byl totiž v období kolem roku 1994 sledován českými médii a vypadalo to, že díky silné propagaci v televizi i tisku se klatovské firmě DIOSS vážně podaří spustit výrobu nového českého sporťáku.

DIOSS přitom nebyl nějakou neznámou mladou firmou, která by se bez zkušeností rozhodla dobýt Česko vlastním autem. Pod sebou měla společnost v Klatovech dealera Škody, nabízela vlastní model nákladní tříkolky a podle všeho také kabriolet na základě Seatu Ibiza. DIOSS se prostě zabýval tak trochu vším, hlavně když se jednalo o auta.  

Kvíz: Jak dobře znáte česká a československá auta?
KVÍZ: Jak dobře znáte česká a československá auta? Vyzkoušejte se

Technika z Felicie, design od Krále

Mnohem rozsáhlejším projektem měl být ale sporťák Rebel, na němž se začalo pracovat v roce 1994. DIOSSu se navíc podařilo ke tvorbě vozu přizvat i známého českého designéra Václava Krále.

Právě on navrhnul tvary kompaktní dvoumístné karoserie, která byla vytvořena z kompozitu a plastových dílů. Pod ní se nacházel trubkový rám a podvozek využívající částečně komponenty Škody Felicia, avšak s novými pružinami a nastavitelnými tlumiči. Čtrnáctipalcová litá kola pak schovávala kotoučové brzdy Lucas.

Rozměry byly opravdu subtilní, na délku měřil Rebel jen 3850 mm, na šířku 1650 mm a vysoký byl pouze 1250 mm. Pohotovostní hmotnost se zastavila na skvělých 840 kilogramech.

I proto stačilo doprostřed rámu uložit klasický čtyřválec z Felicie o objemu 1,3 litru, který byl vyladěn na 109 koní (80 kW), a malý sporťák upaloval až 170 km/h. Výkon se pochopitelně přenášel na zadní nápravu, a to přes šestistupňovou manuální převodovku.

Jawa-Minor II Coupe.
Tohle české kupé určitě neznáte. Stvořili ho dva nadšenci a vypadá skvostně

Velice rychle k zániku

První ještě nehomologovaný prototyp v modré barvě se představil v roce 1995. Vůz dostal pozměněné jméno DIOSS Rebel Nova, neboť projekt v tuto dobu začala sponzorovat tehdy ještě mladá televize Nova, která v projektu viděla zajímavou možnost prezentace.

S částečnou komerční podporou tak vypadala plánovaná malosériová výroba v počtu 250 kusů ročně vcelku reálně. O vůz ke všemu projevovali zájem potencionální kupci z Česka i zahraničí a novinku chtělo dokonce prodávat i několik dealerů značky Škoda…

Spuštění produkce ovšem předcházela ještě tvorba dvojice dalších prototypů, a to již ve spolupráci s firmou Ecorra, kterou můžete znát třeba díky známé závodní Tatře Ecorra Sport V8. Záměrem bylo, že výroba proběhne rychleji pod dohledem profesionálů z oboru.

Škoda 991 Roadster.
"Embéčko" mělo existovat i jako kabrio. Nedopadlo to, prototyp se dokonce zlomil

Bohužel samotná homologace a nutné úpravy pro přihlášení vozu na silnici způsobily, že do projektu bylo nutné pumpovat čím dál více peněz a investovat víc času. Do dvou let se podařilo homologovat pouze jeden kus, přesněji novější žlutý prototyp – a v tu chvíli už byl DIOSS silně zadlužen. Podle všeho do projektu „nasypal“ kolem 13 milionů korun.

Změna vedení firmy v roce 1997 se nesla ve znaku snižování nákladů a rušení ztrátových projektů. Do těchto plánů se dostal pochopitelně i Rebel Nova, čímž nastalo rychlé ukončení veškerých prací na vývoji vozu.

Nedokončený projekt s jediným homologovaným vozem a dvojicí rozestavěných prototypů se DIOSS snažil prodat řadě dalších firem u nás i na Slovensku, ale nikdo o český sporťák neměl zájem. Automobily tak zůstaly bez jakékoliv ochrany trčet venku na pozemku firmy, kde je čekalo chátrání bez známky naděje.

BAZ Škoda 743 Locusta.
Zajímavé kupé Škoda Locusta nedostalo šanci. Skrývalo překvapivou techniku

Tři vozy přežily dodnes

Ačkoliv budoucnost Rebelu Nova vypadala ke konci 90. let opravdu mizerně, nakonec se všechna tři postavená auta svým způsobem podařilo zachránit. Různými cestami se totiž dostala do rukou nadšenců a lidí, kterým přišla škoda potenciál unikátních vozů nevyužít.

Prvotní modrý prototyp byl sice krátce po zrušení projektu rozmontován, ale už tehdy si našel nového majitele, jenž navíc dříve ve firmě DIOSS pracoval. Dalších informací o něm však už dnes není mnoho.

Žlutý kus, který byl jako jediný homologován, dostal ve své době čtyřválec Volkswagen o objemu 1,8 litru a výkonu 125 koní (92 kW). S tímto agregátem by ho měl nakonec vlastnit i dnešní majitel, kterému se žlutý Rebel Nova povedlo v roce 2012 najít a zakoupit.

V Česku vyráběná armádní vozidla.
OBRAZEM: V Česku vyráběná armádní vozidla. Je jich víc, než si myslíte

A přestože je auto podle všeho již v provozuschopném stavu, zřejmě na něm probíhají různé „renovační“ práce. Dle původních informací dokázal tento kus díky silnějšímu motoru upalovat dokonce až 240 km/h.

Třetí, červený prototyp, si prý majitele našel také. V současnosti má být exemplář zcela renovován a přiváděn k životu. Je tedy velmi pravděpodobné, že některý z těchto dochovaných Rebelů Nova v nadcházejících letech uvidíme na různých motoristických akcích.