Český Rebel měl být lehkým sporťákem s technikou Škody. Vznikly jen tři kusy

Když se chce, tak to jde. Ale někdy to nevyjde na sto procent. Takové by mohlo být shrnutí života českého sporťáku DIOSS Rebel Nova, který se měl u nás v 90. letech malosériově vyrábět. Uskutečnění plánu však nakonec nevyšlo, i když to ze začátku vypadalo celkem nadějně.

DIOSS Rebel Nova.
Zdroj: skodateam.cz

Jméno sportovního vozu značky DIOSS si možná trochu pamatujete z minulosti. Jeho zrod byl totiž v období kolem roku 1994 sledován českými médii a vypadalo to, že díky silné propagaci v televizi i tisku se klatovské firmě DIOSS vážně podaří spustit výrobu nového českého sporťáku.

DIOSS přitom nebyl nějakou neznámou mladou firmou, která by se bez zkušeností rozhodla dobýt Česko vlastním autem. Pod sebou měla společnost v Klatovech dealera Škody, nabízela vlastní model nákladní tříkolky a podle všeho také kabriolet na základě Seatu Ibiza. DIOSS se prostě zabýval tak trochu vším, hlavně když se jednalo o auta.  

Technika z Felicie, design od Krále

Mnohem rozsáhlejším projektem měl být ale sporťák Rebel, na němž se začalo pracovat v roce 1994. DIOSSu se navíc podařilo ke tvorbě vozu přizvat i známého českého designéra Václava Krále.

Právě on navrhnul tvary kompaktní dvoumístné karoserie, která byla vytvořena z kompozitu a plastových dílů. Pod ní se nacházel trubkový rám a podvozek využívající částečně komponenty Škody Felicia, avšak s novými pružinami a nastavitelnými tlumiči. Čtrnáctipalcová litá kola pak schovávala kotoučové brzdy Lucas.

Rozměry byly opravdu subtilní, na délku měřil Rebel jen 3850 mm, na šířku 1650 mm a vysoký byl pouze 1250 mm. Pohotovostní hmotnost se zastavila na skvělých 840 kilogramech.

I proto stačilo doprostřed rámu uložit klasický čtyřválec z Felicie o objemu 1,3 litru, který byl vyladěn na 109 koní (80 kW), a malý sporťák upaloval až 170 km/h. Výkon se pochopitelně přenášel na zadní nápravu, a to přes šestistupňovou manuální převodovku.

Velice rychle k zániku

První ještě nehomologovaný prototyp v modré barvě se představil v roce 1995. Vůz dostal pozměněné jméno DIOSS Rebel Nova, neboť projekt v tuto dobu začala sponzorovat tehdy ještě mladá televize Nova, která v projektu viděla zajímavou možnost prezentace.

S částečnou komerční podporou tak vypadala plánovaná malosériová výroba v počtu 250 kusů ročně vcelku reálně. O vůz ke všemu projevovali zájem potencionální kupci z Česka i zahraničí a novinku chtělo dokonce prodávat i několik dealerů značky Škoda…

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×