Tohle bylo nejokázalejší auto 60. let. Svou výjimečností ohromuje i dnes

Spojené státy americké v 50. a 60. letech minulého století zažívaly doslova motoristický „boom“. Silnice tehdy brázdily stylové, mohutné a nablýskané koráby v často pastelových barvách. Na úplném vrcholu pompéznosti ale stálo okřídlené kupé DiDia 150, vůbec nejdražší na zakázku vyrobené auto své doby.

DiDia 150.
Zdroj: wikipedia.org

Začneme jednoduchou otázkou. Jak by vypadalo vaše vysněné auto, kdybyste si ho mohli od píky navrhnout podle vlastních představ a finančně nebyli nijak omezeni? Jednalo by se o ten nejšílenější supersport světa? Limuzínu s komfortem luxusního dubajského hotelu? Nebo auto tak praktické, že byste už nepotřebovali bydlet doma? A co monster truck s laserovými kanóny a raketovým pohonem?

Pokud byste žili v USA kolem roku 1953, zřejmě by vaše vysněné, ultimátní auto vypadalo zcela jinak, než si představujete dnes. Možná by měl tento „dream car“ hodně blízko unikátu, který tehdy navrhnul zámožný módní designér Andrew Di Dia z Detroitu.

Jeho představa vysněného auta spojovala dohromady všechno, co bylo na amerických automobilech 50. a 60. let nejlepší – zavalité rozměry, prostorný interiér, hromadu chromu, inspiraci letectvím s ploutvemi na karoserii, jistý futurismus a nakonec takovou komfortní výbavu, kterou byste standardně nenašli ani u některých dnešních vozů.

Od návrháře ke zpěvákovi

Andrew Di Dia měl ambiciózní plán své náčrtky a plány jednoho dne zhmotnit, přičemž mu pomáhala rovněž skutečnost, že jeho sousedem nebyl nikdo jiný než designér Chrysleru Edward V. Francoise. Di Dia tedy často s Francoisem mluvil o svých nápadech.

Zatímco ale Di Dia již opravdu vyvíjel svůj vůz s pomocí detroitského úpravce Clarkaiser Customs, který už byl známý svými stavbami zakázkových karoserií, přichází na scénu vycházející hvězda, mladý zpěvák Bobby Darin. S ním se Di Dia spřátelil na koncertě. Slovo dalo slovo, Di Dia ukázal zpěvákovi své náčrtky a stále populárnější Darin se zapřísáhl, že pokud to v šoubyznysu dotáhne daleko, za dokončení výroby auta zaplatí a koupí ho.

Takhle jednoduše se z vysněného auta módního designéra stalo vysněné auto známé celebrity. Darin totiž v roce dokončení 1960 unikátní vůz, který dostal jméno DiDia 150, opravdu koupil. Do designu vozu navíc otisknul i některé své nápady.

DiDia 150 a Bobby Darin.

Auto stálo zpěváka 150 tisíc dolarů, v přepočtu na "dnešní peníze" asi 1,2 milionu dolarů, což je asi 25,2 milionu korun. Ve své době bylo auto zapsáno do Guinnessovy knihy rekordů jako nejdražší zakázkově vyrobené auto světa.

Vrchol tehdejšího motorismu

Taková je holt cena, když si necháte od píky navrhnout a vyrobit auto sedmičlenným týmem úpravců, kteří na podobně rozsáhlém projektu nikdy nepracovali, a navíc použijete absolutní minimum existujících dílů konvenčních výrobců.

Při stavbě vozu se opravdu použila jen hrstka dostupných dílů, přesněji sloupek řízení a část zadní nápravy z Fordu Thunderbird a pohonné ústrojí z Cadillacu Eldorado, který využíval šestilitrový osmiválec o výkonu kolem 340 koní (250 kW). Pro DiDia 150 byl dále vyladěn na přibližně 413 koní (304 kW). Auto díky tomu upalovalo až 225 km/h.

Zbytek byla úplně nová konstrukce. Začalo se trubkovým hliníkovým rámem, na který byla umístěna ručně vyklepaná hliníková karoserie. Jenom vytvarování každé ze dvou ploutví přitom trvalo déle než měsíc. Čas a peníze pak samozřejmě „sežrala“ i unikátní prosklená střecha s obřím dílem vzadu. Karoserie byla nakonec lakovaná speciální rudou metalízou, do které byl přimíchán diamantový prach.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×