Clarkson, Hammond a May v nebezpečí. Připomeňte si jejich největší průšvihy

Trojice motoristických novinářů, která se zmiňuje zásadně pouze jako celek. Přesně to jsou James May, Jeremy Clarkson a Richard Hammond. Legendární trojka se proslavila zejména v britském motoristickém pořadu Top Gear a ne vždy šlo pouze o auta. Často se dostala i do velkých malérů.

17.6.2017 Redakce
Richard Hammond v nemocnici po vážné nehodě.
Zdroj: Drivetribe

Jak mnoho lidí ví, zmiňovaná trojice nejde pro skandál či nějakou kontroverzi daleko, s čímž zejména někteří přecitlivělí a politicky korektní jedinci mohou mít občas problém. Zpravidla jde ale o vcelku neškodné vtípky a navíc nelze popřít, že si May, Hammond a Clarkson dělají srandu ze všech stejnou měrou. I sami ze sebe.

Naposledy na sebe ale Clarkson a spol. upozornili trochu jinak. Richard Hammond, nejmladší z trojice, měl minulou sobotu těžkou nehodu, po níž jeho auto shořelo skoro na prach. Mnozí si tak vzpomněli na rok 2006, kdy slavný moderátor havaroval v tryskovém speciálu a pak bojoval o život. 

Pojďme se tedy podívat na ty největší průšvihy, havárie a skandály slavného tria, které zvedly ze židlí celý svět.

Richard Hammond

Nejmladší ze známé trojice si na skandály moc nepotrpí, zato ovšem prodělal dvě poměrně brutální nehody, při kterých koketoval se smrtí.

Ta první se odehrála při natáčení Top Gearu v roce 2006. Hammond na bývalém letišti RAF usedl do tryskového vozu Vampire, jehož teoretická rychlost činí až 595 km/h. Při 463 km/h ovšem vozu praskla pravá přední pneumatika a skončil v kotrmelcích.

Nehoda, které se nedalo zabránit, poslala Hammonda na dva týdny do kómatu a zranění hlavy si vyžádalo dlouhou rekonvalescenci. I když krátce po uzdravení moderátor tvrdil, že je v pořádku (i když prý před nehodou nesnášel celer a teď mu chutná), později přiznal, že po havárii trpí různými poruchami paměti, depresemi a dalšími problémy.

Druhou nehodou je týden stará záležitost. Při natáčení druhé série pořadu The Grand Tour jel Richard vrchařskou trať ve Švýcarsku, když nezvládl zatáčku a s tisícikoňovým elektrickým hypersportem Rimac skončil na střeše mimo trať. Naštětstí se mu povedlo vůz zavčasu opustit ještě před tím, než začal hořet. Nehoda skončila "jen" vážně poraněným kolenem.

Zajímavé je, že "Hamster" boural v krátké době už podruhé. V březnu prý během natáčení spadl v Mozambiku z motorky a jediné místo, kde podle jeho vlastních slov neměl modřinu, byl palec u nohy. Po této bouračce údajně Hammond prohlásil, že už se nebude vystavovat nebezpečí… Jak to dopadlo, víme.

Hammond je každopádně největší dobrodruh z celé skupiny, který se snad ničeho nebojí. V rámci jednoho ze speciálů se Richard například vydal na saních za psím spřežením na Severní pól, zkoušel jak se dostat z auta pod vodou, nechal se vytáhnout ve starém Land Roveru zavěšeném na laně na strmou hráz vodní nádrže, přečkal několik dní na vrcholu zasněžené hory a odhodlal se k dalším kouskům ať už v Top Gearu, nebo mimo něj.

V jiném pořadu třeba zkoušel kaskadérské kousky známé z amerických filmů.

James May

Patrně největší a docela vtipný skandál Jamese Maye sahá až do roku 1992, kdy pracoval pro magazín Autocar. May zde dostal za úkol poskládat dohromady výroční knihu testů na auta, což byla podle něj extrémně nudná práce, která zabrala několik měsíců. Bez vědomí kohokoliv z vydavatelství nakonec James skryl do knihy malý žert, kterým si ale vysloužil následný vyhazov.

Vydání magazínu Autocar, do kterého James May zašifroval celou větu.


Každý test začínal takzvanou iniciálou – tedy počátečním písmenem, barevně i velikostně odlišeným od dalšího textu. Když si čtenář poskládal všechna tato počáteční písmena za sebe, vznikla mu věta: „So you think it's really good, yeah? You should try making the bloody thing up. It's a real pain in the arse." Což do češtiny můžeme přeložit jako: „Myslíte, že je to vážně dobré, jo? Měli byste si vyzkoušet tuhle pitomou věci vytvořit, je to vážně osina v zadku."

Vtip uložený ve výroční knize unikl pozornosti všech editorů a dostal se do prodeje. Na jeho existenci potom upozornili až čtenáři, kteří si mysleli, že za rozklíčování šifry dostanou nějakou cenu.

Co se nehod týče, zde James May zatím vyvázl vcelku dobře. V rámci kariéry v Top Gearu se mu povedlo jen dvakrát spadnout z koně a jednou si v rámci speciálu ze Středního východu rozbít hlavu o kámen.

Ne že by se May, který si kvůli svému opatrnému stylu řízení vysloužil přezdívku Captain Slow (Kapitán šnek) do odvážných kousků nepouštěl, ale zatím měl vždycky kliku. Například při pokusu o dosažení maximální rychlosti v Bugatti Veyron Super Sport, kdy dokonce chvíli držel rychlostní rekord pro sériové vozy.

Jindy Maye zase produkce posadila ke známému showmanovi a závodníkovi Kenu Blockovi…

Kromě toho May absolvoval kurzy rychlé jízdy se slavnými piloty Mikou Häkkinenem či Jackiem Stewartem. Přesto je May spíš kliďas, kterého dokonale vystihuje věta ze spciálního dílu, v němž Top Gear mířil na severní pól: "James May je prvním člověkem, který se dostal na severní magnetický pól a přitom tam nechtěl."

Jeremy Clarkson

Zatímco dva výše zmiňovaní kolegové nepatří právě mezi potížisty, velkohubý Clarkson je pravým opakem. Výčet jeho skandálů, za které schytával zášť od nejrůznějších komunit, by vydal na pěkně dlouhý seznam. Clarkson byl postupně označen za sexistu, rasistu, homofoba, šovinistu a tak dále a tak dále.

Přitom opět platí, že se kolikrát nejedlo o nijak hrozné provinění. Holt mnoho skupin lidí je na Clarksona vysazených a tak se chytají všeho, co řekne.

Až obdivuhodných rozměrů nabral třeba skandál se záběrem z natáčení Top Gearu, který se ovšem nedostal do finálního střihu. V něm stojí Clarkson u Subaru BRZ a Toyoty GT86, rozpočítává je dětskou říkankou „eeny meeny miny mo" a pokračuje mumláním, které patrně skrývá původní verzi říkanky „catch a nigger by his toe". Právě slovo „nigger", tedy dnes hanlivé označení pro černocha, tehdy vyvolalo obrovskou kontroverzi. A přestože nebyl záběr nikdy odvysílán v televizi, musel se Jeremy omluvit.

Další velký skandál, tentokrát zcela mimo Top Gear, způsobil Jeremy, když se vyhradil proti stávce britských státních zaměstnanců. Tehdy v pořadu The One Show na BBC prohlásil, že by „je vzal ven a popravil před jejich rodinami". Hodně drsný výrok spustil prudkou odezvu a během 36 hodin dorazilo do BBC celkem 21 335 stížností.

Expremiéra Gordona Browna zase kdysi slavný moderátor označil za „jednookého skotského idiota".

Patrně zcela nevinně (i když, kdo ví) byl však Clarkson ve skandálu spjatém se speciálním dílem Top Gearu, odehrávajícím se v Patagonii. Zde projížděla trojice moderátorů s osmiválcovými youngtimery a Clarksonovo Porsche mělo britskou poznávací značku „H982 FKL". Už během natáčení se na Twitteru objevily zprávy, že by se mohlo jednat o narážku na válku o Falklandy z roku 1982, ve které Británie porazila Argentinu.

Tato možná narážka zmobilizovala dav rozlícených Argentinců, který vyhnal celý štáb z Argentiny. Clarkson a BBC se potom k celé záležitosti vyjadřovali a zdůrazňovali, že se jedná o naprostou náhodu. Osudovou poznávací značku mělo totiž Porsche přidělenou už od roku 1991, kdy bylo v Británii poprvé zaregistrováno.

Nebylo to nicméně poprvé, co štáb Top Gearu naháněl naštvaný dav. Při speciálu na jihu USA si všichni tři moderátoři navzájem popsali auta provokativními hesly, které se trefovaly do jižanské kultury. Některá hesla také "propagovala" homosexualitu.

Při zastávce na čerpací stanici si pomalovaných vozů všimli "konzervativní domorodci", kteří štábu začali vyhrožovat a dokonce po něm házeli kameny. Po krátké honičce pak nápisy z aut zase hodně rychle zmizely.

Patrně největší z Clarksonových přešlapů se ovšem stal v březnu roku 2015 a nadobro ukončil Top Gear v jeho tehdejší formě. Clarkson se se zbytkem štábu vrátil z natáčení večer na hotel, kde se dozvěděl, že už mu v kuchyni nikdo nepřipraví k večeři steak, a že může dostat pouze studený talíř. Tato zpráva ho natolik rozlítila, že napadl asistenta produkce Oisina Tymona a dal mu pěstí. BBC spustilo vnitřní vyšetřování a následně se rozhodlo definitivně rozpustit vztah s Clarksonem. Na to konto odešli z BBC i James May a Richard Hammond.

Nebyl to ale první případ, kdy se Clarkson uchýlil k násilí. V březnu roku 2004 napadl novináře Pierse Morgana a třikrát jej udeřil. Proč? Clarksonovi se prostě nelíbilo, jak Morgan na stránkách bulváru referoval o soukromí a rodině známého moderátora.

I když se "Jezza" proslavil poměrně agresivním stylem řízení, velkým bouračkám se zřejmě dosud vyhýbal. Pokud tedy nepočítáme úmyslné nehody v legendární tříkolce Reliant Robin.

Odvážným kouskům se tedy Clarkson nebrání. Jsou ale činnosti, které dělá opravdu nerad. Velkým utrpením pro něj byla zejména cesta přes Vietnam na skútru Vespa, z něhož během putování několikrát spadl.

A rád určitě nevzpomíná také na výcvik, který tým absolvoval před cestou na severní pól.

17.6.2017 Redakce
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×