Češi jezdí auty v barvě, kterou nemají rádi. Milují modrou, mladí z měst černou

Při pohledu na parkoviště se nechce věřit, že drtivě nejoblíbenější barvou Čechů je modrá, s odstupem následovaná černou, zelenou a červenou. Polovina nových aut je totiž bílá nebo šedá, respektive stříbrná. Bílou barvu přitom za svou nejoblíbenější v průzkumu agentury STEM/MARK označily pouhá tři procenta respondentů.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Zdroj: Škoda Auto

Pokud by si Češi pořizovali automobil ve své nejoblíbenější barvě, byla by dvě z pěti nových aut modrá. Každé sedmé by pak bylo černé nebo zelené, každé desáté červené, dokonce i fialových aut by bylo víc než bílých. Ve skutečnosti se fialové vozy prakticky neprodávají a zelený je jen každý padesátý automobil.

Mezi typicky mužské barvy patří častěji modrá a zelená. Ženy naopak častěji preferují červenou, fialovou a růžovou (poslední dvě zmíněné především mladší ročníky).

Z průzkumu vyšlo najevo, že dominující modrá je mnohem oblíbenější barvou u mužů, kde se pohybovala na prvním místě u více než dvou pětin dotázaných, zatímco mezi ženami se na modré shodla jen jedna čtvrtina. „U mužů může být vyšší dominance modré dána například oblibou džínoviny nebo vytvořením určitého návyku daného výchovou z raného dětství,“ vysvětlil rozdíl Jan Burianec ze společnosti STEM/MARK.

Oblíbenost barev u Čechů

Z výsledků výzkumu dále vyplynulo, že pro mladší generaci je typičtější černá barva, naopak pro střední generaci je častěji oblíbenou barva modrá. Lidé starší 60 let pak preferují o něco více červenou barvu.

„U mladých lidí může být černá barva často symbolem vzdoru a předznamenává období spokojené s hledáním vlastní identity, jako je například móda emo či gothic,“ uvedl autor průzkumu. Modrá u starší generace podle něj naopak může symbolizovat zklidňující barvu spojenou s poklidnějším obdobím života.

Za zmínku stojí i lineární pokles obliby dívčích barev (růžové a fialové), a to s narůstajícím počtem obyvatel v daných lokalitách. Tento jev lze interpretovat jako klesající zájem o „něžnější“ barvy ve větších městech. Větší města jsou naopak charakteristická vyšším podílem obliby černé.

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného během ledna až prosince 2017 se prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu zúčastnilo 6223 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 a více let.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×