Revoluce? Britové představují zavěšení bez pružin a tlumičů

Sdružení britských značek, z nichž nejznámější je pro automobilové nadšence asi malosériový výrobce sporťáků Ariel, představilo revoluční systém lehkého a pozoruhodného zavěšení, které navíc umí generovat elektřinu.

Prototyp systému zavěšení LIFT.
Zdroj: Ariel

Název celého projektu zní LIFT (Lightweight Innovative Flexible Technology) a o jeho financování se postarala vládní agentura Innovate UK, podporující inovativní technologie. Na vývoji se potom podílel již zmíněný Ariel, dále průmyslová společnost Warwick a počítačoví inženýři z firmy Simpact.

Jak je patrné již z obrázků, celé zavěšení není tvořeno ničím jiným, než dvojicí pod sebou uložených ramen. Ta jsou vyrobena z kompozitních vláken poskládaných ve velmi přesném schématu, takže jejich pružení funguje zároveň jako tlumení. Navíc oproti konvenčnímu zavěšení uspoří asi 40 % hmotnosti. Jako testovací model posloužilo upravené šasi ze sporťáku Ariel Atom.

Jak popisuje Dirk Landheer, jeden z inženýrů projektu, pružná ramena ukotvená k šasi a jejich vnitřní struktura ovládají pohyb kola. "Systém zavěšení se nicméně pohybuje v různých směrech, ne jenom nahoru a dolů, takže je v detailu velmi komplexní. Nyní ale máme přístup k vysokému počítačovému výkonu, který umožnil analyzovat a ověřit systém v různých podmínkách,“ říká.

K doladění funkce „Liftu“ posloužila data získaná z monitorování konvenčního zavěšení různými senzory. Dost podstatnou skutečností je také fakt, že pro výrobu ramen jsou použitá takzvaná „piezo vlákna“, měnící svoje vlastnosti v závislosti na elektrické energii.

Ramena tak nejenže umí měnit svoji tuhost v ohybu, ale zároveň se inženýrům podařilo zapracovat generování elektrické energie při pohybu. To znamená dobíjení baterie elektromobilů z pohybu odpružení při přejezdu nerovností. Pokud se tento systém opravdu uchytí a bude dostatečně účinný, mohl by zvýšit dojezd elektrických aut jen tím, že bude tlumit nerovnosti.

Další fáze vývoje spočívá ve vyrobení funkčního testovacího prototypu založeném na Arielu Atom. Pokud se potvrdí všechny dosavadní výpočty, mohl by systém zvládnout službu v lehkých i těžkých vozidlech a nahrazovat standardní tlumiče a pružiny v nejrůznějších vozidlech s různým nastavením. Navíc je u něj předpokládaná špičková životnost kolem jednoho milionu kilometrů, takže by zavěšení mělo bez problému přežít zbytek auta.

Zda se někdy systému zavěšení dočkáme v sériové výrobě, to je přesto zatím velká otázka. Pokud by však plán Britů vyšel, do vývoje se zapojily další společnosti a všechno testování proběhlo podle plánů, možná zde před sebou máme úplnou revoluci v oblasti zavěšení automobilů.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×