Auto pro papaláše na okruzích. Uřvaná Tatra 603 s obřími výfuky ničila soupeře

Tatra 603 je v mysli většiny z nás zapsaná jako česká limuzína pro socialistické papaláše. Jenže Tatra 603 v soutěžním provedení pro kategorii B5 je zároveň obdivuhodným závoďákem. A dost možná nejbláznivějším, jaký kdy u nás vznikl.

Tatra 603 B5.
Zdroj: Autodrom Brno

Psal se rok 1967 a tři české posádky se se svými stroji Tatra 603 B5 vydávají již třetím rokem v řadě na Nürburgring, aby zde absolvovali extrémní vytrvalostní závod Marathon de la Route, při kterém se jede 84 hodin a průměrná rychlost nesmí klesnout pod stanovenou hranici (průměr 106 km/h ve dne a 90 km/h v noci).

Posádky chtějí navázat na předchozí skvělé výsledky: v roce 1965 skončily Tatry na prvním a druhém místě ve své kategorii, o rok později dojely na první, druhé i třetí příčce.

Co ty výfuky?

Zázemí bylo minimální a Tatry proto absolvovaly cestu tam i zpátky po vlastní ose – to vše bylo součástí plánu kopřivnické automobilky.

Závodění totiž nebylo bráno jako možnost prezentace značky, ale jako testování spolehlivosti v rámci vývoje. I proto za volanty závodních vozů seděli zpravidla testovací jezdci.

Čtěte také: "Rudá svině" stála u zrodu slavného úpravce AMG. Závodní stroj fascinuje dodnes

Tatra 603 specifikace B5, oficiálně celým jménem Tatra 603-2 B5 Marathon, je význačná jedním nepřehlédnutelným poznávacím znamením.

Řeč je pochopitelně o obrovských trombónech výfuků vytažených daleko za auto. Ty tu ale nebyly kvůli stylu. Jednalo se o systém ejektorového chlazení, používaný v historii u různých závodních vozů.

Výfukové plyny proudící potrubím strhávají skrz ventil vzduch z motorového prostoru a vytváří podtlak, díky kterému se vzduchem chlazený tatrovácký osmiválec lépe chladí.

Moc hlučná i na Nürburgring

Díky tomuto řešení mohlo být dosaženo rapidního zvýšení výkonu. Zatímco klasické 603 měly kolem 100 koní, závodní speciál využívající ejektorového chlazení měl 170 koní. Tato síla se na zadní kola nesla skrze čtyřstupňovou manuální převodovku a hýbala s autem o váze 1320 kilogramů. Ojedinělý systém chlazení má však také jednu nevýhodu.

Jak již napovídá velikost a tvar výfukových koncovek, závodní Tatry přímo děsivě řvaly. Řvaly dokonce natolik, že neprošly technickou přejímkou u spousty závodů (mimo jiné právě na Nürburgringu) a tak musely být ejektory ve výfucích nahrazeny větrákem, který vytahoval horký vzduch z motorového prostoru.

Výkonný větrák nicméně přidával na hmotnosti a z výkonu motoru ubral celých 20 koní.

Čtěte také: Finální nádech. Před 30 lety Škoda naposledy omladila Rapid, svoje poslední kupé

Oranžové tovární Tatry s černou kapotou se i přesto umísťovaly na špičkových pozicích a na okruzích tak trápily věhlasnou konkurenci z celé Evropy. Stejně jako předchozí rok, i na Marathon de la Route konaném 1967 si Tatry utržily první tři pozice v rámci svojí třídy. Dohromady se zběsilá Tatra 603 B5 zúčastnila za svou kariéru 79 závodů, z nichž v 60 zvítězila.

Ze závodního okruhu na ministerstvo

Bohužel se do dnešních dnů dochovala pouze jedna jediná 603 B5. Většina vozů po závodech končila zpátky v továrně, kde proběhla přestavba na klasický silniční model.

Konkrétní vůz z obrázků, za jehož volantem se střídali pánové Adolf Veřmiřovský, Alois Mark a Stanislav Hajdušek, skončil ve zmíněném vytrvalostním závoě Marathon de la Routev roce 1967 na třetím místě v rámci kategorie a čtvrtý celkově.

Ani této 603 se ovšem nevyhnula přestavba na klasickou verzi a významnou část svého života strávila Tatra v Praze, kde jezdila pro jedno z ministerstev.

Teprve v polovině devadesátých let se bratři Hajduškové, synové jednoho z původních členů posádky, rozhodli závodní speciál svého otce najít a vrátit do původního stavu.

Čtěte také: Sexy sporťák ÚVMV 1100 GT vznikl v Československu. Několik kusů jezdí dodnes

Vůz byl nalezen na jedné zahradě kousek od Kopřivnice, bohužel ve značně zuboženém stavu. Vdova posledního majitele ji však vyměnila za pojízdnou Škodovku a tak se rozeběhla dva roky trvající renovace.

Vůz v současnosti není zcela věrným originálem. Má například přidané bezpečnostní prvky, jiné sedačky a lehce pozměněné odpružení, ovšem všechny tyto změny jsou tu pouze proto, aby se s ním mohl Stanislav Hajdušek junior zúčastňovat různých veteránských závodů v dnešních dnech.

Jedním z vrcholů byla potom účast na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu v roce 2012.

Je zkrátka dobré vidět, že tato dobová, bláznivá a hlučná Tatra 603 B5 ještě stále jezdí.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×