FRM je české auto opředené záhadou. Vůz zmizel, když tvůrce prchal před nacisty

Kdyby nebylo války, všechno by bylo jinak. Třeba bychom dnes jezdili vozy značky FRM. Právě vývoj a plánovanou sériovou výrobu tohoto českého automobilu s aerodynamickým tvarem totiž přerušila druhá světová válka. Kdoví, jak by nakonec projekt malé automobilky z pražských Střešovic dopadl.  

Prototyp FRM.
Zdroj: Reprofoto Automobily první republiky: 1918-1938

Abychom se podrobněji podívali na tajemný a zapomenutý prototyp FRM, připomínající trochu aerodynamické Tatrovky, musíme se vrátit do období první republiky těsně před začátkem války, kdy zdejší situace přála motorismu a domácí velké i malé automobilky se snažily naplno vytěžit svůj technický rozvoj.

Dobré podmínky ke startu vlastní značky viděli i pánové Stefan Fischer a Otto Reimann. Fischer jako zapálený konstruktér a designér plný zkušeností a nápadů, Reimann jako byznysmen, který založení automobilky FRM (zkratka Fischer-Reimann-Motoren) odborně připravil po organizační stránce a dokonce sehnal finančního partnera ve formě bankovního domu I. G. Selig. Příběh značky FRM – a samozřejmě i spousty dalších výrobců – popsal známý motoristický publicista Jan Tuček v nové knize Automobily první republiky: 1918-1938.

Prvotní myšlenka na výrobu nového automobilu pocházela od Fischera, který chtěl vlastní cestou zužitkovat své poznatky ze studia konstrukce vozidel a hlavně stále populárnější aerodynamiky. Fischer totiž dříve pracoval na závodních vozech i motocyklech Jawa. A jeho mentorem nebyl nikdo jiný než Švýcar maďarského původu Paul Jaray, tehdejší odborník na proudnicové karoserie a aerodynamiku celkově, který se podílel na designu nejen mnoha známých aut.

Jakmile se tedy Fischerovi a Reimannovi povedlo před rokem 1935 rozpohybovat všechny záležitosti spojené s vybudováním vlastního podniku, a hlavě dát dohromady skromný sedmičlenný tým vytvořený z českých, německých i maďarských techniků, mohlo se v dílně v pražských Střešovicích začít se stavbou prvního prototypu.

Očividná podobnost s Tatrou

Přestože první model značky FRM silně připomínal dříve uvedenou Tatru 77, s technikou kopřivnické automobilky neměl nic společného. Tvary karoserie 77 nicméně vycházely částečně také z nápadů již zmíněného Paula Jaraye, s nímž Fischer pracoval a čerpal od něj znalosti. Design proudnicových karoserií byl jednoduše „v módě“, nelze se tedy divit, že se objevil i na prototypu FRM.

Prototyp FRM.

Začínalo se ovšem nejprve u obdélníkového ocelového rámu, který dostal výztuhy uprostřed a podvozek, jehož konfigurace připomínala dnešní nezávislá push-rod zavěšení. Na všech čtyřech kolech byly bubnové brzdy.

Zpátky ke karoserii, oporou pro umístnění plechových dílů byla dřevěná kostra, a ačkoliv bylo FRM koncipováno jako pohodlné čtyřmístné vozidlo, mělo jen dvojici dveří. Přední sedačky pak byly sklopitelné dozadu, čímž bylo možné vytvořit dvojici rovných lůžek.  

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×