Osm věcí, které jste o motoru boxer pravděpodobně nevěděli

Boxer, plochý, ležatý motor – to jsou pouze některé z názvů, které tento specifický motor získal od roku 1896, kdy si ho nechal patentovat Karl Benz. Připravili jsme pro vás osmičku věcí, které nejsou o motorech této konstrukce úplně známé.

15.9.2018 Jiří Švamberk
Zdroj: archiv

1) První název byl kontra motor

Karl Benz roku 1896 zkonstruoval a následně si nechal patentovat první motor s horizontálně umístěnými písty. Nazval ho „kontra“ motor, protože každá akce jedné strany vyvolávala protiakci té druhé. Označení „boxer“ vzniklo později. Tento motor se rozšířil až v roce 1938, kdy si našel cestu pod zadní víko motorového prostoru VW Brouk.

2) Plochý motor není vždy „boxer“

Jedno u největších mýlek rozšířených mezi „autaři“ je ta, že plochý motor rovná se automaticky boxer. Není to pravda. Existuje také plochý vidlicový motor s rozevřením válců velmi blízko 180°. Typickým příkladem je Steyer 50, jehož plochý čtyřválec měl rozevření válců 178°. Výrobce ho označoval jako plochý vidlicový motor, a to z toho důvodu, že tato nepříliš často používaná konstrukce má na klice pouze dva ojniční čepy a písty se tak k úvratím pohybují ve stejném směru, nikoliv proti sobě (či od sebe), jako je v případě pravého boxeru. Aby písty „boxovaly“ proti sobě, musí mít klika čep pro každou ojnici zvlášť.

Plochý motor je tedy obecně motorem, jehož válce mají osy umístěné v jedné rovině a tato rovina je kolmá na osu klikového hřídele. U motorů boxer není splněna podmínka, že jsou osy všech válců v jedné rovině, ve skutečnosti jsou v jedné rovině jen válce pracující proti sobě.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
15.9.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×