10 věcí, které jste o Festivalu rychlosti v Goodwoodu nejspíš nevěděli

Goodwoodský FOS je hodně rychlá zahradní párty, asi nejrychlejší na světě. Tento festival rychlosti je bezesporu nejznámější a nejprestižnější motoristickou událostí, a pro každého nadšence do motorů je jeho návštěva stejnou povinností, jako pro muslimy cesta do Mekky. Letošní, již 25. ročník, začíná ve čtvrtek 12. července a skončí 15.

12.7.2018 Jiří Švamberk
Zdroj: archiv

Na panství Lorda Marche, dnes vévody z Richmondu a Gordonu, se již celých 25 let sjíždí obrovské množství milovníků spáleného benzinu, pneumatik, vytočených motorů a motorsportu z celého světa, kterým ostrované příznačně říkají „petrolheads“. Tato masivní akce, konaná od roku 1993, zastíní vše, co si jen dokážete vybavit. A to především proto, že zde vystavené exempláře skutečně jezdí – a naplno. Ovšem goodwoodský festival rychlosti není pouze o závodech do vrchu a statisících návštěvníků. Tady je 10 věcí, které jste o této legendární zahradní párty nejspíš nevěděli.

1. V Goodwoodu se jezdil závod formule 1.

Goodwoodské panství je obrovský areál, který tvoří golfové hřiště, dostihové závodiště a hlavně závodní okruh, na kterém se v letech 1949 až 1965 pořádal závod formule 1. Tento závod však nebyl součástí oficiálního programu. Právě zde v roce 1962 vážně havaroval Sir Stirling Moss a byl nucen ukončit závodní kariéru. Nicméně festival rychlosti se neodehrává na okruhu, jak by jeden očekával, ale přímo před domem v Goodwoodu. Důvod je ten, že když v roce 1993 Lord March, nyní vévoda z Richmondu a Gordonu, plánoval motoristickou akci, chtěl pořádat závody na zdejším okruhu v duchu dřívějších tradic. Bohužel od FIA nedostal povolení, a tak se zdravě naštval a závody uspořádal u sebe „na zahradě“. Tím vlastně založil akci FOS.

2. Goodwood nekoliduje s žádným velkým podnikem FIA.

Majitel goodwoodského panství miluje motorsport a jeho historii. Proto chtěl v Goodwoodu zase závodit. První ročník FOS byl prvním a také posledním, který se konal v době některé z velkých motoristických událostí. V tomto případě v době čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, která je na Ostrovech velmi populární. Přestože hned na první dobrou Marchovu zahradní párty, jak se také FOS často označuje, navštívilo na 25 tisíc (!) návštěvníků, kvůli úctě k čtyřiadvacetihodinovce Le Mans byl termín druhého pokračování přesunut. Od té doby je goodwoodský festival plánován tak, aby nekolidoval s žádným významným závodem.

3. Rallyová rychlostní zkouška

Přestože oficiálně se jedná o závod do vrchu, od roku 2005 je za cílovým prostorem na kopci postavena uzavřená rallye rychlostní zkouška. Jen jednou vedla rychlostní zkouška lesem dolů a zpět se piloti vraceli stejnou cestou. Od roku 2006 se jedná o uzavřený okruh, který je doslova posetý zvýšenými tribunami, aby diváci měli co nejlepší výhled.

4. Pohyblivý autosalon

Když v roce 2008 skončil britský mezinárodní autosalon, organizátoři goodwoodského festivalu rychlosti rozšířili program o takzvaný pohyblivý autosalon. Technicky nejde o část závodu, ovšem návštěvnici mají možnost si automobilové novinky prohlédnout a také vyzkoušet.

5. Motocykly a F1 monoposty nejezdí měřená kola

Rekord závodu sice drží Nick Heidfeld s monopostem McLaren MP4/13, ale z bezpečnostních důvodů již monoposty měřená kola nejezdí. Důvod je prostý – trať je velmi úzká a křivolaká a dnešní závodní stroje jsou tak rychlé, že hrozí zranění nejen jezdců, ale i diváků, kteří stojí v blízkosti. Nick Heidfeld je jediným jezdcem, co se může pochlubit průměrnou rychlostí přes 100 mil (více než 160 kilometrů) za hodinu. Kdo kdy v Goodwoodu byl, ten potvrdí, že takový průměr na tamější trati je prostě něco šíleného. U motocyklů je to z toho důvodu, že se zde na tréninku zabil Chas Guy, jehož na nerovnosti motorka nakopla, a on hlavou vlétl přímo do stromu. Goodwodský festival rychlosti je také poměrně bezpečným závodem, kde od roku 1993 zahynuli pouze tři lidé. Prvním byl zmiňovaný Chas Guy a druhým John Dawson-Damer, který nezvládl s Lotusem 63 cílovou rovinku a narazil do cílové brány. Zabil sebe a jednoho z traťových komisařů.

6. Bernieho výjimka

Od roku 1997 je před hlavním domem v Goodwoodu vždy vztyčována socha na počest některého z výrobců. Většinou se jedná o sochu navazující na výročí nebo mimořádné zásluhy. A věřte, že pokaždé je o impozantní dílo, které má na svědomí sochař Garry Judah. Loňský rok však byl výjimkou a námětem hlavní sochy se stal Bernie Ecclestone, kterému organizátoři vzdali hold za celoživotní přínos formuli 1.

7. Aukční rekordy

FOS není jen o závodech, ale také o aukcích. Z důvodu obrovského zájmu návštěvníků z nejrůznějších společenských vrstev jde o vynikající příležitost, jak vydražit některý ze vzácných kusů automobilové historie. Již několikrát zde padly zajímavé aukční rekordy.

8. Závod supersportů

Od roku 2000 se zde koná závod supersportovních automobilů, které sem přivážejí nejen soukromníci, ale i samotné automobilky. Zde se diváci poprvé seznamují s ještě koncepčními supersporty, případně předsériovými kusy.

9. Goodwood taxi

Mnoho výrobců si pro návštěvníky také připravují svezení s novým modely. Většinou se jedná o placenou zábavu, ale kdy se vám poštěstí letět s Porsche Cayenne Turbo S na trávě bokem rychlostí přes 140 km/h?

10. Problémové ubytování a Goodwood Revival

Plocha, na které se FOS rozprostírá, je obrovská. Není problém urazit i 25 kilometrů denně, takže to chce dobrou obuv i kondičku. Navíc budete nejspíš potřebovat spacák, protože místní si tuto příležitost, jak dobře vydělat, nenechají ujít. Ubytování je dlouhou dopředu vyprodané a mnohdy se objednává i rok dopředu. Ceny nejsou lidové. To platí o vstupenkách, které jsou vesměs vyprodány týdny před začátkem festivalu. Ale Goodwood má také pokračování, kterému se říká Goodwood Revival. Tentokrát jde o závody na zdejším okruhu, kde na plné otáčky závodí závodní speciály konkrétní éry. I tahle „bokovka“ je naprosto úchvatná podívaná, co stojí za zhlédnutí. Letošní Goodwood Revival se koná 7 - 9 září.

12.7.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×