Galerie: kempování za dob totality

Pětidveřová tábornická limuzína Wartburg 311-5 Camping s bohatě prosklenou zadní částí byla velmi šikovně řešený automobilem, ve kterém se dalo i spát. Bohužel tato varianta nebyla příliš rozšířená. Přívěs Kempík z 80. let byl skvělým řešení, jak převážet prostorný stan. Kempík byl k dispozici ve dvou provedeních. První byl s plachtičkou za 3900 Kč, druhý s pevným uzamykatelným víkem za 4900 Kč. Prvenství mezi obytnými vozy československé výroby patřilo automobilu TAZ z Trnavy. V polovině 70. let Slováci přestavěli Škodu 1203 z roku 1968. Vývoje tohoto vozu trval ostudných dvanáct roků. Pod typovým označením Š 1203 CAMP nevzniklo ani sto kusů. Robur bylo především pracovní vozidlo, jehož vyřazením z provozu se našinci dostalo příležitosti se realizovat. Tyto vozy sloužily jako pojízdné lékárny nebo samoobsluhy. Svou prostorností se na přestavby skvěle hodily. Východoněmecký Barkas patřil také k vděčným základům na přestavbu, protože měl velmi dobou užitečnou hmotnost. Dvoutaktní motor byl slabý, jako nevylouhovaný čaj, ale to tenkrát nikomu nevadilo. Až si zase jednou budete stěžovat na nepohodlí nebo absenci klimatizace, zkuste se vžít do situace lidí, kteří půlku života šetřili, aby si mohli koupit Trabanta a na něj namontovat střešní stan… Německý konstruktér Arist Dethleffs byl prvním v kontinentální Evropě, kdo postavil po vzoru Britů obytný karavan. První karavan vznikl již v roce 1931 a je spojený s větou „nic bez mé rodiny“. Firma Dethleffs funguje dodnes. Asi nejhonosnějším kempovacím vozem z dob komunismu byla obytná Avia. Dost často si lidé přestavovali karoserii furgon, která měla průchozí kabinu a byla do 3,5 tuny. Druhým typem obytných Avií byly nástavby na původních podvozcích. Karosa W4 aka Dingo je bezesporu nejhezčí a nejvzácnější obytný karavan tehdejšího Československa. Vznikl v počtu 47 kusů a dnes je extrémně vzácným artiklem. Pro zajímavost, v roce 1960 stálo Dingo 20 tisíc Kčs, nová Škoda Octavia stála 28 500 Kč. Stany ve vozíku byly svého času mimořádně populární, a to nejen v zemích Východního bloku. Že sotva pro jednoho? Co vás nemá, tady se mnohdy spalo i ve třech. V 70. letech už byla výroba obytných vozíků v plném proudu. Tento konkrétní v roce 1971 stál nemalých 7300 Kčs… Obytný karavan Hymmer Triton z roku 1966 jasně ukazuje, jak propastný rozdíl byl mezi námi a západní Evropou. První opravdu plnohodnotný obytný přívěs byl model Astra ze závodu Beskydsport Bohumín, který se stal největším tehdejším výrobcem přívěsů u nás. Začal vyrábět sériově dalších několik typů přívěsů: Astra 325, 360, 420, 380 a řadu Astra Delux. V dobách, kdy Čechoslováci mohi o kempovacích vozech tak akorát snít, za hranicemi měli obojživelné spoupravy. Víceúčelová 1203 byla také jedním z nejčastěji upravovaných vozů na kempování. Mít za dob komunismu obytný vůz či karavan bylo považováno za vysoký nadstandard. Nejčastěji se jezdilo pod stany. Nejčastějším řešením byl klasický stan, který se stavěl volně, nebo se připevnil k automobilu. Kempovací úpravou prošel také ruský Žuk, který rovněž patřil k oblíbeným pro svou velikost. Karosa Racek 400 byl třetím z modelů, který vznikl u tohoto výrobce autobusů. Stejně jako typ Racek 300 se do sériové výroby nedostal.